Japanski automobilski div, koji je smanjio trošak hibridne tehnologije za 75 posto od lansiranja prvog Priusa 1997., smatra da bi se cijena hibridnih i vozila s pogonom na gorive ćelije trebala izjednačiti u roku od 10 godina
Moderna tehnologija, osobito ona najsloženija, jako je skupa, a uz sve strože ekološke standarde automobilskim proizvođačima nikada nije bilo teže: zahtjevni kupci žele sve modernije, ljepše, sigurnije i jeftinije automobile. Globalno gledajući, nikada nije bilo lakše otići u neku drugu zemlju ili čak drugi kontinent i kupiti automobil kakav poželite. U potonjem slučaju malo karikiramo jer stroge norme za automobile velika su prepreka vozilima koja dolaze na Stari kontinent, osobito ako prvotno nisu namijenjena - prema raznim standardima - zahtjevnom europskom tržištu.
Da stvar bude još gora, konvencionalni motori s unutarnjim izgaranjem, bilo da je riječ o benzinskim ili dizelskim motorima, polako odlaze u povijest. A to konkretno znači da će već za desetak godina većina, ako ne i gotovo svi automobili, na ovaj ili onaj način biti elektrificirani. I hibridna vozila donekle trebaju pomoć motora s unutarnjim izgaranjem, i to benzinskih. Njihova uloga postupno će se smanjivati, a na kraju ćemo imati potpuno električne automobile.
Hibridni su automobili već daleko povoljniji i dostupniji nego prije nekoliko godina. Riječ je o čistim ekonomskim brojkama masovne serijske proizvodnje. Veća serija znači i nižu cijenu pojedinog primjerka automobila, ali i njihovih sve složenijih komponenti. Na primjer, za koju godinu će i električne baterije biti osjetno jeftinije.
Razlika u cijeni
Bacimo pogled na razliku u cijeni između hibridnih i vozila na gorive ćelije. Takva dva tipa vozila ne rade mnogi proizvođači vozila, ali znamo da Toyota radi, pa smo uzeli cijene iz kataloga u Njemačkoj i napravili brzu usporedbu. Pitate se zašto nismo uzeli cijene u Hrvatskoj. Prije svega, Toyota Mirai s pogonom na gorive ćelije ne nalazi se u cjeniku jer nema razvijene infrastrukture za punjenje vodikom. Za koju godinu će se i to promijeniti, baš kao i u slučaju električnih punionica. Dakle, Toyota Mirai na vodikove gorive ćelije može se kupiti za početnu cijenu od 78.600 eura, a Prius Hybrid za 28.450 eura, Prius+ Hybrid za 32.690 eura, a najskuplji je model Priusa Plug-in Hybrid koji počinje s 37.550 eura. Razlika u cijeni je u prvom slučaju 2,8 puta između jeftinog Prius Hybrida i skupog Miraija. Nešto manja je u slučaju Prius Plug-in Hybrida, odnosno 2,1 put. Treba uzeti u obzir i to da je Mirai luksuzniji automobil od Priusa, pa ne treba gledati stvari posve pojednostavljeno.
U skladu s tim razmišljanjima, pogledajmo što kažu u Toyoti, jednom od tradicionalnih lidera u nekonvencionalnim pogonima, baziranim na premisama ekološki čišćih vozila za bolju i održivu budućnost svijeta. Toyota vjeruje da će se cijena automobila s vodikovim gorivim ćelijama uskladiti s cijenama hibridnih vozila u roku od 10 godina, rekao je Matt Harrison, europski šef prodaje i marketinga japanskog proizvođača automobila.
'Od treće generacije Miraija očekujemo da cijene gorivih ćelija budu usporedive s hibridima', rekao je Harrison u srijedu na kongresu Automotive News Europe. 'Vjerujemo da vozila na gorive ćelije imaju ogroman potencijal', kazao je.
Toyota trenutno prodaje svoju prvu generaciju automobila na gorive ćelije, limuzinu Mirai, kojoj je početna cijena u Japanu oko 58.500 eura, što je osjetno jeftinije nego u Njemačkoj. Harrison je rekao da Toyota s modelom druge generacije cijenom neće dosegnuti hibridne automobile, dok će treća generacija dostići te cijene za deset godina.
Kao i svi ostali proizvođači automobila u Europi, Toyota mora postupno smanjivati emisije CO2 iz svojih novih portfelja vozila kako bi se uskladila sa sve strožim ciljevima koje je Europska unija zadala u borbi protiv klimatskih promjena. 'Ne postoji savršena tehnologija za uspješno dostizanje ovih ciljeva', rekao je Harrison. 'Pripremamo alternative i omogućit ćemo našim kupcima da odluče koji im oblik elektrifikacije odgovara.' Harrison je rekao da će Toyotini hibridni modeli pomoći da dosegnu cilj smanjenja emisije CO2 u EU do 2020. godine. 'Do treće generacije Miraija očekujemo da cijene gorivih ćelija budu usporedive s hibridima', rekao je Harrison.
Toyota je prošle godine prodala 480.000 hibrida u široj europskoj regiji, uključujući Rusiju, s udjelom od 46 posto u ukupnoj prodaji. Gledajući samo zapadnu Europu, ta je brojka narasla na 60 posto. 'Već drugu godinu zaredom ograničeni smo ponudom, a ne potražnjom', rekao je Harrison. Toyota je smanjila trošak hibridne tehnologije za 75 posto od lansiranja prvog Priusa 1997. godine. 'Naša nova generacija hibridne tehnologije bit će još pristupačnija', kazao je.
Harrison nije rekao na koji će se način cijena automobila s gorivim ćelijama smanjiti u odnosu na hibride. Mi, obični kupci, nadamo se da hibridi neće dosegnuti cijenu modela s pogonom na gorive ćelije.
Njemački dobavljač Robert Bosch očekuje da će gorive ćelije postati jeftinije dijelom zbog smanjenja potrebne količine plemenitog metala platine. Budući dizajn dobavljača za gorive ćelije trebat će samo istu količinu platine kao trenutni dizelski katalitički konvertor, rekli su u Boschu ranije ovoga mjeseca.
David Hart, direktor konzultantske kuće E4tech u Švicarskoj, očekuje da će nova generacija Toyote Mirai smanjiti upotrebu platine za dvije trećine.