Domaći autonovinari su isprobali Škodine 4x4 modele. Trebalo je ispitati kako se ovi, u pravilu, najsnažniji top modeli ponašaju na dugim rutama u promjenjivim proljetnim uvjetima. Osim autoceste, mi smo ih vozili i na regionalnim cestama
U siječnju ove godine je u ekstremnim zimskim uvjetima Škoda u Švedskoj organizirala događaj pod nazivom Škoda 4×4 Winter Experience 2023. Češki je proizvođač na dalekom sjeveru Europe prezentirao šest serija modela s 4×4 pogonom iz svoje trenutne game automobila.
Da podsjetimo, u ovom trenutku Škoda ima sljedeće modele s pogonom na sva četiri kotača: Octavia, Superb, Karoq i Kodiaq te dva modela iz obitelji Enyaq iV. Uz limuzine, karavane i SUV-ove, ponuda s pogonom na sve kotače uključuje i SUV Enyaq Coupé iV, a što se tiče pogonskih sklopova, tu su benzinski i dizelski modeli, kao i potpuno električna vozila.
Raspon nivoa opreme također je raznolik, u rasponu od varijanti Scout i Sportline do verzija RS i L&K. Spektar performansi proteže se od 110 kW (150 KS) u Octaviji, Karoqu i Kodiaqu do 206 kW (280 KS) u Superbu i do 220 kW (299 KS) u potpuno električnim RS modelima obitelji Enyaq iV.
Sličan je događaj Škoda organizirala i u Hrvatskoj protekli tjedan, a ekipa domaćih autonovinara je imala ponešto drugačiji zadatak s ovim 4x4 modelima. Trebalo je ispitati kako se ovi, u pravilu, najsnažniji top modeli ponašaju na dugim rutama u promjenjivim proljetnim uvjetima. Osim autoceste, mi smo tako imali namjeru isprobati Škodine modele i na regionalnim cestama, kao i na kratkim dionicama na kamenitim i makadamaskim putevima.
Ovaj posljednji zadatak smo u posljednji tren morali prebaciti za neke druge, vremenski povoljnije uvjetea, jer nas je u tom pokušaju spriječilo prilično žestoko nevrijeme na brdovitom predjelu sjeverno od Drniša, u Šibensko-kninskoj županiji.
Riječ je o planini Promina visokoj 1148 metara. Inače, ova planina dominira cijelim krajolikom okolnog područja te se s nje pruža prekrasan pogled na Miljevački plato te na rijeke Krku i Čikolu. S njenog vrha za lijepog se vremena može vidjeti i Jadransko more od kojeg je udaljena 30 km, a na samoj planini je smješten i planinarski dom.
Ipak, kako je i na putu od Zagreba do Dalmacije na nekim dionicama vladalo promjenjivo vrijeme mogli smo se uvjeriti koliko pogon na sve kotače funkcionira u Škodinim modelima. Naročito se to odnosi na uske i zavojite regionalne dionice u okolici Drniša za vrijeme kratkotrajnog, ali prilično žestokog proljetnog pljuska.
Škoda Octavia 4x4
Najprodavaniji 4×4 pionir marke također je dostupan u svojoj četvrtoj generaciji kao limuzina i karavan s nizom razina opreme. U liniji Style, pogonski sklop 4×4 dostupan je u kombinaciji s 2.0 TDI motorom od 110 kW (150 KS), dok Octavia SportLine i Octavia Scout, koja je dostupna samo kao karavan, također nude 2.0 TSI s snage 140 kW (190 KS).
Još jedan motor dostupan za Octaviju Scout je 2.0 TDI sa snagom od 147 kW (200 KS) koji Škoda također ugrađuje u sportsku Octaviju RS. Octavia dolazi opremljena šestom generacijom elektroničke višelamelne spojke. Teži oko 0,8 kilograma manje od svog prethodnika, ima optimiziranu učinkovitost, što rezultira manjom potrošnjom goriva. Njegova integrirana upravljačka jedinica također osigurava brže vrijeme odziva.
Uz udaljenost od tla povećanu za 15 mm na ukupno 163 mm, Octavia Scout također dolazi s paketom za neravne ceste, uključujući zaštitu od podvozja na stražnjoj osovini. Kao standard, ova varijanta uključuje Off-road način vožnje, koji fino podešava postavke sustava stabilnosti, kao što su ABS, ASR i ESC, za vožnju izvan ceste. Papučica gasa tada ima ravniju karakterističnu krivulju, 7-stupanjski DSG mijenja stupnjeve prijenosa pri višim okretajima, a proaktivna zaštita putnika zatezanjem sigurnosnih pojaseva je deaktivirano.
Prilagođeno ambijentalno osvjetljenje i kontrola nizbrdice također dolaze kao standard. Kapacitet vuče Octavije s pogonom na sva četiri kotača iznosi do 2000 kg za dizelske modele. U 2022. Škoda je proizvela 14.463 Octavije s pogonom na sve kotače.
Cijena modela Octavia s 4x4 pogonom Style na hrvatskom tržištu s motorom 2.0 TDI 110 kW/150 KS s automatskim mjenjačem DSG sa 7 stupnjeva kreće od 33.727 eura u verziji limuzina i 34.509 eura u karavanskoj verziji Combi.
Škoda Superb 4x4
Za Superb, pogon na sve kotače s petom generacijom elektroničke spojke s više lamela dolazi kao standard za dva najsnažnija motora – 2.0 TDI sa 147 kW (200 KS) i 2.0 TSI sa 206 kW (280 KS) izlaz. Uz razine opreme Ambition i Style, model koji se nudi kao limuzina i karavan također je dostupan u varijantama L&K i SportLine, kao i Superb Scout s pogonom na sve kotače, koji je dostupan isključivo kao karavan.
I ovaj model i Octavia Scout nude Rough-Road paket s 15 mm većim razmakom od tla, Off-road načinom vožnje, usklađenim ambijentalnim osvjetljenjem i Hill Descent Control. Obje varijante pogona mogu vući terete do 2200 kg. Škoda je u 2022. proizvela 12.436 primjeraka svojih modela Superb 4×4.
Najsnažniji model limuzine Superb SportLine s oznakom 4x4 nas je posebno oduševio, jer je autor ovog članka s njime odvozio dobar dio dionica prema Drnišu. Stabilnost pri visokim brzinama, snaga benzinskog 2.0 TSI motora sa 206 kW (280 KS), kao i unutrašnje uređenje stvarno su impresivni. Osim toga, moderan vanjski izgled ovog posebnog Superba u obliku limuzine je za svaku pohvalu.
Cijena modela Superb s 4x4 pogonom na hrvatskom tržištu kreće od modela Ambition 2.0 TSI 206 kW/280 KS s automatskim DSG mjenjačem sa 7 stupnjeva od 46.640 eura za limuzinu i 47.326 eura za karavansku verziju Combi. Što se dizelskog motora s 4x4 pogonom Ambition 2.0 TDI 147 kW/200 KS s automatskim mjenjačem DSG sa 7 stupnjeva kreće od 44.155 eura za limuzinu i 45.989 eura za Combi verziju.
Isprobani Superb 4x4 model je bio razine opreme SportLine s benzinskim 2.0 TSI motorom snage 206 kW/280 KS s automatskim mjenjačem DSG sa 7 stupnjeva i kreće od 52.048 eura, dok Combi verzija s istim motorom kreće od 52.793 eura. U dizleskoj SportLine verziji Superb 4x4 2.0 TDI 147 kW/200 KS, automatski DSG sa 7 stupnjeva, kreće 49.441 eura, odnosno 51.058 eura u verziji Combi.
Škoda Karoq 4x4
Kompaktni SUV Škoda Karoq dostupan je s pogonom na sva četiri kotača u svim razinama opreme iz linije opreme Ambition. Škoda nudi pogon 4×4 u kombinaciji s 2.0 TDI od 110 kW (150 KS), a 2.0 TSI od 140 kW (190 KS) također je dostupan ekskluzivno za Karoq SportLine s pogonom na sve kotače.
Raspodjelom snage upravlja peta generacija elektroničke spojke s više lamela, dok se off-road način rada može aktivirati pritiskom na gumb. Zahvaljujući 2.0 TDI, Karoq može vući prikolice težine do 2100 kg. Prilikom parkiranja s prikolicom, opcijski Trailer Maneuvering Assistant pruža podršku manevriranjem u željenom smjeru uz automatsko upravljanje pri sporoj vožnji unatrag. Škoda je u 2022. proizvela 18.203 primjerka Karoqa 4×4.
Cijena modela Karoq s 4x4 pogonom Ambition na hrvatskom tržištu s motorom 2.0 TDI 110 kW/150 KS s automatskim mjenjačem DSG sa 7 stupnjeva kreće od 35.429 eura.
Škoda Kodiaq 4x4
Opcijski dostupan s do sedam sjedala, SUV nudi izdašan prostor u gornjem kraju segmenta kompaktnih SUV vozila. Kao i Karoq, Kodiaq se također može naručiti s pogonom na sve kotače iz linije opreme Style, zatim s opcijom 2.0 TDI, koji isporučuje 110 kW (150 KS). Osim toga, 2.0 TSI sa 140 kW (190 KS) i 2.0 TDI sa 147 kW (200 KS) standardni su dostupni s 4×4 pogonom za razinu opreme Style kao i za Kodiaq L&K i Kodiaq Sportline.
Isto tako, sportski vrhunski model Kodiaq RS uvijek raspoređuje 180 kW (245 KS) iz svog 2.0 TSI na sva četiri kotača. Modeli Kodiaq opremljeni pogonom na sve kotače i dizelskim motorom imaju kapacitet vuče od 2500 kg. Kao i kod Karoqa, Trailer Maneuvering Assistant dostupan je kao opcija za podršku vozaču u upravljanju prikolicom. U 2022. proizvedeno je 45.170 Kodiaqa, a u kupno je dosad proizvedeno preko 429.000 Kodiaqa, od čega više od 309.00 jedinica ima pogon na sve kotače.
Cijena modela Kodiaq s 4x4 pogonom Style na hrvatskom tržištu s motorom 2.0 TSI 140 kW/190 KS, automatski DSG sa 7 stupnjeva, kreće od 42.768 eura. Dizelska Style izvedba 2.0 TDI 110 kW/150 KS s automatskim mjenjačem DSG sa 7 stupnjeva kreće od 43.682 eura, a Style verzija s jačim motorom 2.0 TDI 147 kW/200 KS, automatski DSG sa 7 stupnjeva, kreće od 47.952 eura.
Škoda Enyaq iV i Škoda Enyaq Coupé iV
Obje varijante karoserije Enyaq iV BEV obitelji dostupne su u dvije konfiguracije s pogonom na sve kotače. Enyaq iV 80x i Enyaq Coupé iV 80x kao i Enyaq RS iV i Enyaq Coupé RS iV svaki ima dva električna motora. Sinkroni motor s trajnim magnetom (PMSM) na stražnjoj osovini proizvodi 150 kW (204 KS), a indukcijski motor (IM) na prednjoj osovini daje 80 kW (109 KS).
Upravljani elektronički, prenose svoju snagu izravno na odgovarajuću osovinu, omogućujući tako pogon na sve kotače. Snaga sustava modela Enyaq iV 80x i Enyaq Coupé iV 80x iznosi 195 kW (265 KS), s najvećim okretnim momentom od 425 Nm. Snaga sustava dva RS modela je 220 kW (300 KS), s do 460 Nm okretnog momenta. Ovo čini modele RS obitelji Enyaq iV najmoćnijim Škodinim serijskim vozilima koji su trenutno dostupni.
Za razliku od verzija sa stražnjim pogonom, Enyaq iV modeli s pogonom na sve kotače vozačima daju mogućnost Traction profila vožnje; stalni pogon na sva četiri kotača dostupan je pri brzinama do 20 km/h za vožnju po neasfaltiranim cestama ili skliskim površinama.
Verzije Enyaq iV obitelji 80x i RS mogu vući prikolice s maksimalnom težinom od 1400 kg na nagibima do osam posto. Trailer Maneuvering Assist dostupan je kao opcija za pomoć pri manevriranju prikolicom. U 2022. Škoda Auto je proizvela 15.846 jedinica Enyaq iV verzija s pogonom na sve kotače.