Naš testni model pogoni eTSI djelomično hibridni pogon (mild) s benzinskim 1.5-litrenim 4-cilindričnim motorom sa 150 KS i 250 Nm. Pogon je na prednja dva kotača, s izvrsnim 7-brzinskim DSG mjenjačem. Od 0-100 km/h treba 8,7 s, uz krajnju brzinu od 214 km/h
Cupra je postala samostalna marka španjolskog proizvođača SEAT S.A. iz koncerna Volkswagen još 2018. godine, a karakteriziraju ju atraktivni sportski modeli. Linija Cupra trenutno se sastoji sedam modela (ne računajući i trkaće modele: e-Racer i Leon Competición): Leon (hatchback), Leon Sportstourer (karavanska izvedba), Ateca, Formentor, Born, Tavascan i najnoviji Terramar.
Ono što nas još veže za marku Seat (po konstrukciji, nazivu, tehničkoj osnovi) su upravo prva tri modela nabrojanih od aktualnih Cuprinih vozila, dok su ostala četiri modela nastala nakon odvajanja Cupre od marke Seat. Born i Tavascan su potpuno električni modeli, dok su svi ostali elektrificirani, bilo da je riječ o blagim hibridima (MHEV) ili plug-in hibridima (PHEV).
Napomenimo kako su Cuprini modeli Formentor i Leon bili pokretačka snaga uspjeha marke diljem svijeta, s gotovo 600.000 isporučenih automobila od lansiranja marke na tržište 2018.
Mi smo na svom jednotjednom testu imali početkom svibnja ove godine osvježeni Cupra Leon, točne oznake Leon 1.5 eTSI DSG Tribe, a za njegov pogon je zadužen benzinski četverocilindrični blago hibridni agregat snage 150 KS sa 7-brzinskim DSG mjenjačem. Treba reći i kako smo dosad u Autozoni imali već model Leon u tri navrata, bilo da je riječ o modelu pod značkom Seata ili Cupre, odnosno hatchback ili karavanski oblik karoserije: Seat Leon 1.5 EcoTSI 110 kW mHEV DSG FR u rujnu 2020., Seat Leon Sportstourer 2.0 TDI evo DSG Excellence u lipnju 2021., Cupra Leon 1.5 EcoTSI 110 kW Pool u lipnju 2023. Leon kao model pripada C-segmentu vozila.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Kad smo rekli kako je model Leon osvježen za 2024., to se odnosi na njegove obje karoserijske verzije – hatchback i karavan Sportstourer. I sam direktor marke Wayne Griffiths je rekao kako su novi Leon i Formentor 'čista opsesija dizajnom', kako bi trebali izazvati snažne emocije i ojačati već ionako duboku povezanostu s Cuprinim Plemenom (eng. Tribe). 'Ova dva modela predstavljaju ono što je ta mala skupina vjernika zamislila da bi Cupra mogla biti prije samo nekoliko godina', nadodao je Griffiths. Tako su oba ova modela redizajnirani i poboljšani za sljedeću generaciju Tribe članova Cupre.
Pogledamo li kako izgleda izvana, prije godinu i pol dana testirani, Leon 1.5 EcoTSI 110 kW Pool i ovotjedni testni model vidjeti ćemo razlike u prednjem i stražnjem kraju vozila.
Novi vanjski dizajn uključuje logotip 'CUPRA' na prednjem poklopcu motora, hrabru središnju točku na licu s nosom morskog psa koja definira agresivan izgled sa svojim trokutastim matričnim LED svjetlima i velika, hrabra donja 'usta'. Nema više trapezoidne šeterokutne prednje maske, već je usisni dio spušten gotovo cijeli ispod središnje linije prednjeg branika.
Prednji kraj sada djeluje moćnije, naglašavajući performanse samog automobila. LED svjetla za lošu vidljivost su pomaknutu prema krajevima i postavljena neznatno više. Imali smo i svjetla dobrodošlice u vanjskim osvrtnim zrcalima s projekcijom CUPRA logotipa.
Isti trokutasti dizajn svjetla djeluje kao točka okvira za središnji logotip 'CUPRA' osvijetljen straga. Dakle, nema više 'brončanog' loga Cupre, a naglašeniji je i dio stražnjeg branika u kojeg dolazi registarska pločica. Crvene felektirajuće 'mačje oči' su sada dobile trokutasti oblik i postavljena su okomito uz sam kraj karoserije.
Naš je testni model Leon 1.5 eTSI DSG Tribe imao LED prednja svjetla s lećama s High-beam control - automatskim paljenjem i gašenjem dugih svjetala te ponešto redizajnirana LED stražnja kombinirana svjetla s dinamičkim pokazivačima smjera. Imali smo i prednja LED dnevna svjetla s automatskim paljenjem i automatskom 'Coming and Leaving home' funkcijom. Dodatno su zatamnjena bočna stakla straga i stražnje staklo.
Što se strukture tiče, osvježeni Leon nije doživio promjene. Pa ćemo ponoviti ono što smo rekli i kod modela iz 2023. godine. U svoje je prve dvije generacije Seat Leon je od 1998. do 2012. godine koristio A4 (PQ34) platformu Volkswagen Grupe, koju je kao i mnoge dijelove zajednički dijelio s ostalim sličnim modelima Grupe, poput VW Golfa 4, VW Bore ili Audija A3.
Dolaskom treće generacije 2012. godine, Leon je prešao na moderniju zajedničku Volkswagenovu MQB platformu, a tako je ostalo i u njegovoj najnovijoj 4. generaciji. Ako pogledamo modele iz zajedničke VW grupacije, poput Audija A3 (Mk3 i Mk4), Volkswagen Golfa (Mk7 i Mk8) te Škode Octavije (Mk3 i Mk4), koji dijele istu ovu platformu, doista možemo reći da se Seat Leon nalazi u uglednom društvu.
Prema vanjskim dimenzijama osvježeni Leon je zadržao iste mjere, bez obzira na neke sitne razlike: duljina 4398 mm, širina 1799 mm (1992 mm s otvorenim retrovizorima, visina 1444 mm (+2 mm, ali to ovisi o prije svega o gumama), međuosovinski razmak mu je 2686 mm (+3 mm u odnosu na model iz 2023.). Krug okretanja je 10,5 m.
Kapacitet prtljažnika od 380 litara ostaje isti, a preklapanjem djeljivog naslona stražnjeg reda sjedala (omjer 1/3:2/3) dobiti ćemo i volumen od 1301 l. Težina našeg testnog modela je 1401 kg (uključujući vozača težine 75 kg). Leon može vuči prikolicu sa kočnicom (kod maks. 12 posto uspona) je 1500 kg ili nekočenu od 680 kg.
Što se kotača tiče, sportskom dojmu testnog Leona doprinose doplatni lakometalni sportski strojno obrađeni naplatci 'Garbi Copper' bakreno-crne boje dimenzija 18 cola, uz izvrsne sportske gume Bridgestone Turanza T005 dimenzija 225/40R18 92Y. Naš je testni model imao ispod podnice prtljažnika rezervni kotač smanjenih dimenzija T125/70R18 99M.
Osvježeni Leon ima nove mat boje kao što su Century Bronze brončana ili Enceladus Gray siva koje mu daju još više karaktera. Naš je testni model imao atraktivnu doplatnu Taiga Grey sivozelenkastu boju.
Unutrašnjost
Sirova emocija vanjskog dizajna osvježenog Leona odražava se iznutra s interijerom koji kombinira sportski duh i održivost s nizom digitalnih tehnologija i izbora materijala. Naš je model imao Soul Black crnu boju unutrašnjosti kabine.
Interijer nudi dojam više kvalitete, s novodizajniranim elementima poput središnje konzole. Također je poboljšan novim materijalima, a istovremeno prihvaća održiviji pristup, uključujući sportska sjedala omotana ili 73 posto recikliranim mikrovlaknom ili ekološki osviještenom kožom.
Naš je model imao prednja sjedala s ručno podesivom potporom lumbalnog dijela, kao i presvlake od sivo-crne tkanine (Sharp Ambient) s umetcima od umjetne kože. Tu su i osvijetljene ukrasne letvice pragova, tamni kromirani paket te metalne papučice.
Naš je Leon imao multifunkcijsko grijano kolo upravljača sa 'satelitskim' tipkama i Tiptronic izmjenom stupnjeva prijenosa pomoću polugica na kolu volana.
Digitalizacija je u središtu pozornosti vozača. Leon ima digitalni vozački kokpit od 10,25 inča modernog i svestranog dizajna, omogućujući vozačima da vide sve, od klasičnih informacija koje se nalaze na analognim brojčanicima, kao što su brzinomjer i tahometar, do karata u boji i navigacije.
Novi i poboljšani HMI implementiran je u digitalni kokpit iza upravljača, kao i veći 12,9 inčni (32,7 cm) infotainment sustav, koji sada dolazi s retro osvijetljenim klizačem. Infotainment sustav je kao i na prethodno testiranom Leonu baziran na MIB3 platformi i čini pregled i interakciju lakim i jednostavnim. U testnom smo modelu imali doplatni paket EDGE w/o Safelock , Keyless Advanced (bez Safelock funkcije), alarm te ambijentalno osvjetljenje i stražnju kameru.
Tu su i 2 USB Type C utičnice sprijeda i 2 USB Type C utičnice straga te Connectivity Box - bežični punjač za mobilni telefon (uključuje Bluetooth - sučelje za mobilni telefon).
Sustavi sigurnosti
I dok je Cupra sinonim za performanse, testni Cupra Leon uključuje paket sigurnosnih i praktičnih tehnologija koje će ga učiniti još lakšim i sigurnijim u svakodnevnom životu.
Korištenjem podataka dobivenih iz niza ugrađenih senzorskih sustava i informacija koje se vozilu šalju iz vanjskih izvora, istaknuti sadržaji uključuju ACC - Adaptivni tempomat (sa ‘follow-to-stop’) s limitatorom brzine.
ESS (Emergency steering support + turn assist) - sustav potpore za hitno upravljanje primjenjuje dodatni zakretni moment tijekom manevriranja upravljačem, čime pomaže vozaču mijenjajući smjer vozila kako bi potencijalno izbjegao sudar te stabilizirao vozilo. Potpora i prilikom bočnog upravljanja vozilom.
Front Assist - sustav nadzora okoline sprijeda i upozorenje na sudar, s funkcijom automatskog kočenja u slučaju nužde - vozila, pješaci i biciklisti.
Lane Assist - sustav registrira oznake na cesti te zadržava vozilo u voznoj traci.
Mi smo imali standardne funkcije: High-beam control (automatsko paljenje i gašenje dugih svjetala); Sustav prepoznavanja prometnih znakova (multifunkcionalna prednja kamera registrira određene prometne znakove te ih prikazuje na ekranu). Kao i ESS (Emergency steering support + turn assist) - sustav potpore za hitno upravljanje primjenjuje dodatni zakretni moment tijekom manevriranja upravljačem, čime pomaže vozaču mijenjajuci smjer vozila kako bi potencijalno izbjegao sudar te stabilizirao vozilo te potporu i prilikom bočnog upravljanja vozilom.
Dodajte tome integraciju sedam zračnih jastuka, uključujući standardni prednji središnji zračni jastuk i rezultat je vozilo koje može zadovoljiti dinamičke potrebe marke Cupra, istovremeno pružajući zahtjeve sigurnosnih standarda koje tržište sve više vidi kao zahtjev.
Blagi hibridni pogonski sklop 1.5 eTSI DSG sa 150 KS
Osvježeni Leon ima raspon pogonskih sklopova koji uključuje četiri različite tehnologije: TSI (benzinski), blagi hibrid (eTSI), TDI (dizel) i eHybrid (plug-in hibrid).
Naš je testni model imao eTSI djelomično hibridni pogon (mild) s benzinskim 1.5-litrenim (1498 cm³) 4-cilindričnim motorom (1.5 TSI evo2) snage 150 KS (110 kW), uz najveći okretni moment od 250 Nm pri 1500-3500 okr./min. Postiguta je norma Euro 6 E. Pogon je na prednja dva kotača, a uparen je s izvrsnim 7-brzinskim DSG mjenjačem izveden sklopkom na središnjoj konzoli. No rekli smo već, brzine se mogu mijenjati i na kolu volana Tiptronic sustavom. Ovaj je motor poznat iz novog VW Tiguana, na primjer.
Treba reći i kako vozač može birati između tri načina vožnje: Comfort, Performance i Individual. U vožnji naš testni model pokazuje prilično sportske karakteristike, čemu doprinosi ovjes voznog postroja koja se sastoji od prednje MacPherson osovine i stražnje osovine s četiri spone. Standardne prednje kočnice su ventilirane disk kočnice veličine 288 x 25 mm, a stražnje disk kočnice veličine 272 x 10 mm.
Sam motor uključuje i aktivno upravljanje cilindrima (ACT plus). Kao djelomično hibridni pogon, benzinski motor povezan je s 48 V litij-ionskom baterijom i 48 V starter generatorom pokretanim remenom. 1.5 eTSI motor nudi posebno dobre performanse pri kretanju i visoku učinkovitost budući da se motor opetovano potpuno deaktivira zahvaljujući električnim komponentama. U tim fazama, Leon vozi bez emisija iz motora.
Što se ubrzanja od 0 do 100 km/h tiče, ono je 8,7 s, a krajnja brzina moćnih 214 km/h. Kad je riječ o emisijama CO2 u kombiniranim uvjetima one iznose 135 g/km, a potrošnja je umjerenih 6,0 l/100 km/h (sve WLTP). Volumen spremnika benzinskog goriva je 45 litara.
Za kraj, što se cijena tiče osvježeni Cupra Leon kreće s modelom 1.5 eTSI DSG Benzin (mild) Hybrid / 1.5 l / 110 kW (150 KS) / DSG 7 st. od 34.904,94 eura. Leon 2.0 TSI evo DSG VZ Benzin / 2.0 l / 221 kW (300 KS) / DSG 7 st. pr. kreće od 52.143,72 eura. Naš je testni Leon 1.5 eTSI DSG Tribe s dodatnom opremom stajao 31.897,12 eura (uključujući pripadajući PDV i PPMV).
Treba reći kako je u trenutku testiranja u tijeku bila akcija na ograničeni broj vozila za ovaj model pod nazivom Cupra Leon Tribe, s uštedom od 4300 eura u odnosu na regularni Boost model i početnu cijenu od 29.414 eura.