test automobila

Vozili smo Mazdu CX-30 Nagisu: Elegantno opremljen kompaktni SUV s izvrsnim e-Skyactiv X 186 motorom

12.08.2024 u 05:07

Bionic
Reading

Uz blistav dizajn, ima i cijeli niz naprednih tehnologija za poboljšanje doživljaja vožnje. Njegov inovativni motor je prvi serijski benzinski motor koji koristi prednosti kompresijskog paljenja poznate kod dizelskih motora

Otkako je Mazda u ožujku 2019. na salonu automobila u Ženevi svijetu predstavila svoj potpuno novi kompaktni SUV CX-30 mi smo u Autozoni čak četiri puta imali ovaj model na svom testu. Bili su to redom ovi modeli: CX-30 Skyactiv-D116 (2019.), CX-30 Skyactiv-G122 (2020.), CX-30 Skyactiv-X 180 AWD (2020.) i CX-30 Skyactiv-G 150 AWD (2020.). Dakle, cijela paleta motora i pogona na dva ili četiri kotača.

Sada smo imali posebno izdanje ovog crossover/SUV modela iz C-SUV segmenta baziranog na aktualnoj četvrtoj generaciji popularnog modela Mazda3. Radi se o modelu oznake Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X 186 AT FWD Nagisa.

Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X 186 AT FWD Nagisa Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Riječ je o modelu Nagisa koji je Mazda najavila još u jesen prošle godine, a uključuje dva modela Mazda3 hatchback i CX-30. Nadovezao se tako japanski proizvođač na uspjeh izdanja Homura iz 2022., i poboljšanja dodanih unutar ažuriranja modela za 2024. Mazda je unijela sportske elemente trendovske 'retro moderne' estetike kako bi stvorila ovo posebno izdanje.

Napomenimo kako je Mazda CX-30 bila i jedan od tri finalista za Svjetski automobil godine 2020. (World Car Of The Year ili WCOTY), a to ima svoju težinu. Osim toga, posljednjeg dana mjeseca ožujka 2020. smo saznali da su dva nova modela Mazde CX-30 i MX-30 prepoznati i nagrađeni u natjecanju 'Red Dot: Product Design 2020'.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Eksterijer našeg testnog modela CX-30 Nagisa donosi Zircon Sand metalik kao glavnu boju karoserije unutar dostupne palete (dostupne su i sve druge uobičajene boje karoserije) usklađenu sa vanjskim crnim elementima za moderan izgled. Ova je boja je odabrana kao glavna boja za paletu boja Nagisa zbog svojih jedinstvenih kvaliteta. Na prvi pogled kada se vidi na cesti ova boja ostavlja dojam čvrstine i staromodnog 'sportskog' izgleda. Međutim, nakon detaljnijeg pregleda, metalne karakteristike boje Zircon Sand metalik postaju očite i dodaju osjećaj sofisticiranosti i dubine eksterijeru ovog modela.

Svijetli dijelovi i sjene koji nastaju zahvaljujući metalik završnom sloju naglašavaju strukturu karoserije, dok tvrdoća boje nalik mineralima, kao što i sugerira njezin naziv, dodaje dojam posebnosti. Uz crne kotače i bočne retrovizore (električno preklopivi, grijani s bočnim pokazivačima smjera, samozatamnjujući na strani vozača), Nagisa se također ističe zatamnjenim prepoznatljivim 'krilom' koje je prvi put uvedeno kod modela CX-30. Sve to pridaje vanjštini elegantan i aerodinamičan izgled koji je istovremeno i sportski i profinjen.

Izvana CX-30 izgledom predstavlja klasično lijep Mazdin dizajn modela, pa je i ovaj kompaktni SUV dinamičnih linija. Prednji kraj s velikom maskom hladnjaka i tankim prednjim LED farovima izgleda jako dojmljivo, a prednja hauba je uokvirena i ne doseže do vrha vozila te je blago profilirana i naizgled gotovo jednostavna. Treba reći kako su prednja LED svjetla s funkcijom automatskog namještanja visine snopa, a tu je i funkcija upravljanja dugim svjetlima (HBC).

Crna prednja maska izdanja Nagisa, koja se slaže s vanjskim retrovizorima i 18-colnim aluminijskim naplatcima, naglašava njegov sportski i vitki izgled.

Dojmu jednog SUV vozila doprinose crni plastični dodaci na blatobranima koji su lijepo uklopljeni u dizajn bočnih linija. Stražnji blatobrani dojmljivo se stapaju sa stražnjim dijelom kabine, a vrata prtljažnika imaju odgovarajuće suženi oblik luka. U kombinaciji sa stražnjim LED svjetlima, to stvara snažnu stražnju formu sa širokim, dinamičnim stavom jednog sportskog automobila, dok crni stražnji branik odgovara posve dizajnom onog prednjeg.

Zatamnjena su i stražnja stakla, a na krovu nema klasičnog rješenja antene, već je ona ugrađena u stražnje staklo. Straga dolje se posebno istižu dva moćna završetka ispušnog sustava, po jedan na svakoj strani, što sugerira da se radi o doista snažnom 2.0 Skyactiv-X pogonskom sklopu. Stražnji krovni spojler odlično nadopunjuje dojmljivost stražnjeg kraja CX-30.I da, na krovu nema za SUV modele već klasičnih krovnih šina.

Kad je riječ o strukturi, treba reći kako je Mazda CX-30 izgrađena na Mazdinoj novoj generaciji Skyactiv arhitekture vozila (Skyactiv-Vehicle Architecture), koja ne samo da koristi osobinu svojstva ravnoteže za prirodniju i intuitivniju kontrolu vozila, već pruža i smanjenje i kontrolu nad NVH (noise, vibration and harshness ili buka, vibracija i grubost), olakšavajući jedinstvenu 'kvalitetu tišine' u kabini.

Mazdina trenutna generacija platforme za vozila tako uključuje tehnologije Skyactiv u koordiniranom obliku i omogućuje putnicima da održe i koriste svoje prirodne sposobnosti ravnoteže u vozilu. Cilj je putnicima pružiti prirodan položaj sjedenja i osigurati da udobnost vožnje i karakteristike upravljanja savršeno odgovaraju ljudskoj percepciji. Osim razvoja pojedinačnih komponenti kao što su sjedala, karoserija, šasija i gume, Mazda se usredotočila na koordinaciju cijelog vozila i preraspodijelila funkcije kako bi stvorila arhitekturu koja zajedno funkcionira kao koordinirana cjelina.

Što se tiče vanjskih dimenzija CX-30, one su sljedeće: dužina 4395 mm, širina 1795 mm (s otvorenim retrovizorima 2040 mm), visina 1540 mm, međuosovinski razmak 2655 mm, visina od podloge 180 mm kad je vozilo neopterećeno. Promjer kruga okretanja je, prema Mazdi sasvim precizno, 11,369 m. Težina našeg testnog modelauključujući vozača (75 kg) je između 1461 kg i 1492 kg. Naravno, naš CX-30 može vuči prikolicu s kočnicama (na usponu 12 posto) tešku 1300 kg, a nekočenu od 600 kg.

Prtljažnik našeg modela je volumena 430 l (prema VDA), uključujući prostor ispod podnice (obujam prtljažnika do linije prozora). Obujam prtljažnika s preklopljenim stražnjim sjedalima (uključujući prostor ispod podnice) je 1406 l (1398 l s Bose audio sustavom u našem slučaju). Kod našeg testnog modela CX-30 su podizna stražnja vrata prtljažnika upravljana elektronikom, dok su nasloni stražnjih sjedala djeljivi u omjeru 60/40. Posebno je praktičan sustav Smart Cargo s promjenjivim podom prtljažnika, koji omogućuje fleksibilno skladištenje prtljage i ostalih predmeta.

Naš je testni model imao atraktivne crno lakirane kotače s pet dvostrukih krakova dimenzija 18 cola (7x18“), s ljaetnim gumama Bridgestone Turanza T005A dimenzija 215/55R18 95H. Umjesto klasičnog rezervnog kotača smo imali set za popravak guma.

Unutrašnjost

Unutrašnjost Mazdinih modela je sa svojim minimalističkim uređenjem kabine prilično impresivna, i tu CX-30 nije iznimka. Svi modeli imaju gornju ploču presvučenu umjetnom kožom, obilje plastičnih obloga i kontrola koje im odgovaraju ugodnom preciznošću.

Čim otvorite vrata našeg Nagisa testnog modela u oči vam upadaju navlake za sjedala od umjetne kože u boji terakote sa središnjim dijelovima sjedala od crne brušene kože Leganu® koje pridaju kabini profinjenost. Ovim materijalima i bojom se dobilo na retro dojmu u kabini. Sve to upotpunjuju crna boja umjetne antilop kože na središnjim dijelovima sjedala i kontrolnoj ploči, kao i završni sloj metalne boje na ukrasnim dijelovima kao što su npr. ručke na vratima. Rezultat je retro-moderan, ali ipak sportski ambijent u kabini. Usklađeni detalji koji uključuju akcente crne uzdužne trake od kordovan kože na sredini sjedala i terakota šavove na kontrolnoj ploči upotpunjuju dizajn interijera.

Ispred vozača su vrlo funkcionalni instrumenti podijeljeni na tri kružna instrumenta (sa strane po jedan manji, dok je središnji najveći - brzinomjer), već klasični u Mazdinim modelima.

Za infotainment se brine 10,25-inčni zaslon smješten središnje, visoko na gornjoj ploči. Njegove funkcije se kontroliraju okretnim kotačićem smještenim na središnjoj vodoravnoj konzoli između prednjih sjedala, što olakšava navigaciju čak i u vožnji. Grafika je oštra, dok su Apple CarPlay i Android Auto standardni. Tu je i standardni head-up zaslon s projekcijom na vjetrobranu, instrumenti i središnji zaslon dizajnirani su u jasnom i brzo razumljivom izgledu.

Iako to izgleda sasvim lijepo, funkcionalno i primjereno našem modelu, mislimo da bi ovaj dio mogao biti malo i moderniji. Današnji najbolji infotainment zasloni, pa i instrumentna ploča mogli bi biti smjer u kojem bi i Mazda mogla krenuti u budućnosti. Ipak, u našem CX-30 to možda doprinosi već spomenutom retro štihu.

Naš je Nagisa model imao izvrsni premium audio sustav s Bose (AM/FM/DAB+) s 12 zvučnika, s BassMatch tehnologijom, koja omogućuje pružanje snažnijih basova i poboljšane kvalitete zvuka koji se očekuju od ove kvalitetne američke marke. Tu je i USB-C utičnica.

Sjedala, posebno prednja su izvrsno profilirana i prilično udobna i na duljim putovanjima. Električno podesivo je vozačevo sjedalo. Ono što se može prijetiti kada sjednete na vozačko sjedalo u CX-30 je obilje prostora za noge i za više osobe i lako je pronaći vozački položaj koji vam odgovara zahvaljujući puno mogućnosti podešavanja sjedala i kola volana. Nije na odmet spomenuti da se nalazite u povišenom položaju u odnosu na Mazda3 hatchback, ali i CX-3.

Stražnji prostor nudi donekle manje prostora za noge višim osobama, što je i razumljivo jer se radi o kompaktnom SUV-u, ali vidjeli smo i gore u tekstu da CX-30 ima impresivan prtljažnik.

Sustavi pomoći vozaču i sigurnosti

Mazda CX-30 je opremljena za 2024. naprednim sigurnosnim značajkama, tako je poboljšani sustav detekcije pješaka, na primjer. Mazdin koncept proaktivne sigurnosti kreće se od osnova poput sigurnog i udobnog položaa sjedenja do pasivnih sigurnosnih sustava i inovativnih tehnologija i-Activsense.

Na temelju ove filozofije, Mazda CX-30 dolazi s brojnim i-Activsense sigurnosnim sustavima, koji omogućuju još učinkovitije rano otkrivanje opasnosti i mogu pomoći u sprječavanju nesreća. Tu spadaju, primjerice, asistent za pozornost, koji neprestano prati stanje vozača, kao i poboljšani sustavi s produženom intervencijom kočenja.

Sigurnosni sustavi i-Activsense pomažu vozaču da rano prepozna potencijalne opasnosti i izbjegne rizik od nesreća. Sustavi kao što je pomoć pri kočenju u nuždi (SBS) s detekcijom pješaka i biciklista, koji također radi u sumrak i u mraku, smanjuju rizik od nesreća i automatski interveniraju u hitnim slučajevima kako bi spriječili sudar. Raspon značajki Mazde CX-30 također uključuje, na primjer, detekciju pospanosti pomoću kamere (DAA), koja registrira kada vozač predugo skrene pogled s ceste, kao i proširenu funkciju pomoći u prometnim gužvama (CTS), koja vozilo sigurno drži u prometnoj traci pomoću potpore upravljanja pri brzinama do 150 km/h.

Kada je riječ o tehnologijama pasivne sigurnosti, Mazda se dodatno usredotočila na ljudske karakteristike i nesreće u stvarnom svijetu kako bi dodatno poboljšala zaštitu od sudara i sigurnost pješaka. Ovim mjerama Mazda CX-30 nudi sigurno i ugodno iskustvo vožnje i daje važan doprinos cestovnom prometu bez nesreća.

Tako naš Nagisa model ima sljedeće sustave: Prednji zračni jastuci za vozača i suvozača; Bočni zračni jastuci za vozača i suvozača; Zračne zavjese; Zračni jastuk za koljena vozača; Kamera za vožnju unazad sa statičkim linijama; Sustav nadzora mrtvih kutova (BSM) s upozorenjem na bočni promet straga (RCTA); Protuprovalni alarm; Tempomat; Sustav upozorenja na sigurnosni razmak i brzinu (DSA); Upozorenje vozača na umor (DAA); Sustav kontrole dinamičke stabilnosti (DSC); e-Call; Prednja senzorska kamera, prednji radar; Imobilizator; Inteligentni limitator brzine (ISA); Sustav pomoći za zadržavanje u voznom traku (LAS); Prilagodljivi radarski tempomat (MRCC), puni raspon brzina; Prekidač za isključivanje suvozačevog zračnog jastuka; Upozorenje na opasnost od sudara i kočenje; Sustav za isključivanje goriva u slučaju sudara; Zatezači sigurnosnih pojaseva; Nadzor tlaka u gumama.

Treba dodati kako je još 2019. Mazda CX-30 dobila je maksimalnu ocjenu od pet zvjezdica od Euro NCAP-a s ​​izvanrednom 99-postotnom ocjenom u kategoriji Odrasli korisnik.

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X AT FWD Nagisa
  • Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X AT FWD Nagisa
  • Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X AT FWD Nagisa
  • Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X AT FWD Nagisa
  • Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X AT FWD Nagisa
  • Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X AT FWD Nagisa
    +60
Mazda CX-30 2.0 e-Skyactiv X 186 AT FWD Nagisa Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Pogonski sklop 2.0 e-Skyactiv X 186 AT FWD

Naš je testni model imao vrhunski pogonksi sklop e-Skyactiv X 186, odnosno 2,0-litreni (1998 cm³) četverocilindrični benzinski motor izlazne snage od 186 KS (137 kW), najvećeg okretnog momenta od 240 Nm pri 4000 okr./min. Pogon je na prednja dva kotača. Naš je model imao automatski mjenjač sa šest stupnjeva prijenosa (SP.6EAT), a kad prebacimo ručicu u M (ručno) vozač može i sam mijenjati brzine pomicanjem ručice mjenjača prema naprijed (-) ili prema unatrag (+). Treba reći i kako je sustav i-Activ AWD pogona na sve kotače također dostupan za e-Skyactiv X 186.

Ovaj inovativni motor e-Skyactiv X 186 prvi je serijski benzinski motor koji koristi prednosti kompresijskog paljenja poznate kod dizelskih motora. Odmah je nazvan kombinacijom benzinskog i dizelskog motora – 'diesotto'. To je omogućeno procesom izgaranja s kompresijskim paljenjem (maksimalni tlak ubrizgavanja 700 bara) kontroliranim svjećicom (SPCCI) koji je razvila Mazda, a koji omogućuje besprijekornu promjenu između konvencionalnog paljenja svjećicom i kompresijskog paljenja kontinuiranim radom sa svjećicom. Motor stoga može raditi s iznimno siromašnom, homogenom smjesom goriva i zraka i nudi značajne prednosti u pogledu potrošnje goriva u usporedbi s e-Skyactiv G benzinskim motorima.

Osim toga, Mazdin M Hybrid sustav (koristi se u svim pogonima) rekuperira kinetičku energiju kočenja putem integriranog pokretača (starter)-generatora i tako opskrbljuje električni sustav u vozilu energijom i rasterećuje motor s unutarnjim izgaranjem. Tako ovaj sustav pomože motoru s unutarnjim izgaranjem ubrzati i uštedjeti gorivo.

Integrirani generator-pokretač pokretan remenom (B-ISG) pretvara kinetičku energiju koja se oslobađa kada vozilo usporava u električnu energiju. To je pohranjeno u 24-voltnoj litij-ionskoj bateriji. Rekuperirana električna energija opskrbljuje električne potrošače na vozilu preko 24V/12V pretvarača istosmjerne struje, čime se rasterećuje motor s unutarnjim izgaranjem. S druge strane, prilikom ubrzavanja, B-ISG se opskrbljuje električnom energijom i tako izravno podržava motor s unutarnjim izgaranjem. Litij-ionska baterija smještena je između kotača kako ne bi smetala unutarnjem prostoru. U isto vrijeme, ovaj raspored doprinosi optimalnoj raspodjeli težine i sigurnosti u slučaju nezgode.

Mazdin M hibridni sustav ne poboljšava samo učinkovitost motora, već i vozne karakteristike. Prijelazi pri pokretanju, ubrzavanju ili zaustavljanju su glatki i prirodni. Budući da hibridni sustav prenosi dio momenta koji motor s unutarnjim izgaranjem inače proizvodi na B-ISG, omogućuje isto ubrzanje uz manju potrošnju goriva. Prilikom prebacivanja u viši stupanj prijenosa u varijantama s ručnim mjenjačem, sustav automatski prilagođava brzinu motora i također kompenzira fluktuacije okretnog momenta kada se kompresor motora e-Skyactiv X 186 uključi ili isključi. Mazdin M hibridni sustav kombinira prednosti hibridne tehnologije s neograničenim užitkom u vožnji.

Tehnologija 'kočnice po žici' hibridnog sustava Mazda M kombinira snagu električnog kočenja i snagu trenja kako bi se maksimizirale performanse kočenja i učinkovitost povrata energije. To ne samo da osigurava kratke putove kočenja uz visoku stabilnost vozila, već - pretvaranjem električne sile kočenja u korisnu energiju - dodatno smanjuje emisije CO2. Ako električni sustav otkaže, kočenje se izvodi konvencionalnom mehaničkom tarnom kočnicom.

Tijekom vožnje, gašenje i ponovno pokretanje motora pomoću i-stop sustava također provodi B-ISG sustava Mazda M Hybrid. Kada se motor automatski isključi, ciljanim kočenjem pomoću B-ISG osigurava se položaj klipova u položaju pogodnom za pokretanje. B-ISG se također koristi za pokretanje. Zbog toga je proces pokretanja vrlo kratak i znatno je tiši od pokretanja s konvencionalnim elektropokretačem.

Prosječna kombinirana potrošnja energije za Mazdu CX-30 s motorom e-Skyactiv X 186 je za automobil s prednjim pogonom pri učinkovitih 5,7-6,3 litara na 100 km, emisija CO2 iznosi 129-140 g/km. O snazi samog motora od 186 KS ne treba niti govoriti. Dodajmo i to kako je obujam spremnika goriva 51 litra.

Prednji ovjes je izveden kao Skyactiv šasija s nižim trokutastim poprečnim ramenima, MacPherson amortizeri, stabilizator. Stražnji ovjes je izveden kao Skyactiv šasija s torzijskom gredom stražnje osovine, s poprečnom stabilizacijom preko torzijskog profila.

Za kraj, cijena našeg testnog Nagisa modela s pogonskim sklopom 2.0 e-Skyactiv X 186 AT FWD X sa svom dodatnom opremom (Boja Zircon Sand 500 eura i set tepiha Luxury 105,68 eura) iznosi 36.822,86 eura (ovo je preporučena prodajna cijena, PDV i PPMV uključeni).