Analitičari su predviđali burnu 2019. godinu za prihode trgovaca automobila jer su veliki igrači pogođeni vanjskim faktorima poput Brexita, promjenama potrošačkog ponašanja i padom prodaje
Prodaja svih novih automobila u 28 zemalja Europske unije, uključujući Veliku Britaniju i Švicarsku, ide preko trgovaca automobila ili, kod nas popularnije, dilerske mreže. Svatko od nas mogao bi navesti barem jedno ime neke autokuće, trgovca automobila, no u europskim razmjerima nove, ali i rabljene automobile u pojedinim zemljama prodaju skupine ili grupacije velikih trgovaca automobila. U Autozoni iz mjeseca u mjesec donosimo najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj i ako ovu godinu završimo s registriranih novih automobila preko brojke od 60.041, koliko ih je bilo u 2018. godini, bit ćemo zadovoljni.
Najveće europske prodajne grupe došle su svojim godišnjim rezultatima u prodaji novih automobila na količine koje premašuju ili su gotovo jednake godišnjim količinama u broju prodanih komada proizvođača automobila kao što su Seat, Volvo, Mini, Jeep, Land Rover i Jaguar.
Najveća europska prodajna grupa po prihodima je Emil Frey iz Švicarske, a prošle godine prodala je 450.000 novih automobila. Za usporedbu, automobilski proizvođač Seat je u 2018. prodao preko svoje trgovačke mreže 452.372 vozila u Europi, prema objavljenim podacima Europske udruge autoindustrije (European auto industry association ili ACEA).
Švicarska skupina je već 2017. godine na prvom mjestu pretekla Penske Automotive, europsku podružnicu američkog velikog trgovca automobila, nakon što je kupila 261 prodajno mjesto koja su ranije bila u vlasništvu podružnice Porsche Holding Salzburga koncerna Volkswagen Group. Ove podatke objavila je međunarodna istraživačka i strateška organizacija specijalizirana za maloprodaju automobila i postprodaju – tvrtka ICDP sa sjedištem u Velikoj Britaniji, koja svake godine objavi listu top 50 trgovaca automobila na temelju prihoda.
Podaci ICDP-a pokazuju da su prihodi Emil Freya za 2018. godinu porasli za 22 posto, na 13,5 milijardi eura, što je više za 5,58 milijardi eura u odnosu na Penske Automotive. Godinu prije ta razlika je bila 3,36 milijardi eura u korist švicarske skupine.
Treća po veličini trgovačka grupa u Europi prošle godine bili su Lookers iz Velike Britanije. Njihov veliki britanski suparnik Pendragon, nekadašnji broj jedan u Europi, dramatično je pao na četvrto mjesto.
Prvih 50 grupa trgovaca preuzelo je 12 posto prodaje novih automobila prošle godine, što je porast od 10 posto u odnosu na 2013. godinu, dijelom zbog konsolidacije u industriji kojom u Europi i dalje dominiraju male grupe ili pojedinačni trgovci.
Ono što je zajedničko top 50 prodajnih grupa bio je širok raspon marki, u prosjeku njih 15, i dobra ravnoteža između prodaje novih i rabljenih automobila. U prosjeku, trgovci u prvih 50 na listi prodali su gotovo isto toliko rabljenih automobila (42.177) prošle godine kao i novih automobila (42.223). Prosječni prihod u međuvremenu je skočio 65 posto, na 2,3 milijarde eura od 2013. godine.
Prilog u PDF-u, koji se može pronaći na ovoj stranici, prikazuje činjenicu da grupe trgovaca automobila u Velikoj Britaniji sve više slabe, iako su u prošlosti dominirale među prvih 50, jer Brexit već pomalo donosi negativne efekte po pitanju prodaje novih i rabljenih automobila, a cjelokupno britansko tržište automobila usporava.
Grupe trgovaca na najvećem tržištu u Europi, onom u Njemačkoj, pale su u poretku u 2018. godini, a samo je na broju 14 grupa AVAG pokazala značajan rast prihoda nakon dodavanja osam novih franšiznih prodajnih mjesta. Veliki pomaci na listi top 50 dogodili su se u Skandinaviji - švedski Hedin Bil je na broju 17, a Semler Group iz Danske je ušla na ljestvicu pod brojem 32 jer se širila izvan matične baze.
'Rast razmjera njihovog čisto automobilskog poslovanja iznenadio nas je', rekao je izvršni direktor ICDP-a Steve Young.
Sami proizvođači automobila ostaju veliki igrači u trgovini automobila, koju VW grupa vodi preko podružnice Porsche Holding Salzburg. Prodaja 261 prodajnih mjesta Freyu obuhvatila je samo trgovce s markama koje nisu dio VW grupe, a prošle godine podružnica Porsche Holding Salzburg povećala je svoje prodajne jedinice na 457 i preko njih ostvarila prodaju 371.000 novih automobila.
Renault Retail malo je smanjio distributersku mrežu koju posjeduje, ali je i unatoč tome prodao 330.000 automobila, navodi ICDP. PSA grupa prodala je 299.000 automobila preko svojih 320 prodajnih mjesta.
Analitička tvrtka predviđala je burnu 2019. godinu za prihode dilera jer su veliki igrači pogođeni vanjskim faktorima poput Brexita, promjenama potrošačkog ponašanja i padom prodaje.
Unatoč prijetnji od internetske prodaje, ICDP je predvidio da će trgovci i dalje igrati svoju ulogu na automobilskom tržištu. Young je isto tako rekao da će kupci zahtijevati da dio njihovog puta prema automobilu bude u fizičkom prodajnom mjestu.