Autobusni prijevoznici: Cijene goriva su eksplodirale, želimo jednak tretman kao građevinci jer pod ovim uvjetima nećemo moći voziti školarce i radnike
HUP-Koordinacija javnolinijskih prijevoznika zatražila je danas od Vlade RH izdavanje identičnog zaključka kojeg je nedavno dobio građevski sektor, a tiče se postupanja javnih naručitelja radi ublažavanja posljedica poremećaja cijena sirovina. Naime, Vlada RH u svom obrazloženju ističe kako se cijene pojedinih sirovina korištenih u građevinskom sektoru rasle dvoznamenkastvo u posljednje vrijeme. HUP pozdravlja zaključak Vlade RH, ali ističe da slični problemi postoje i u drugim sektorima – prvenstveno onima čije poslovanje isključivo ovisi o cijeni energenata koja je posljednjih tjedana eksplodirala, priopćili su iz Hrvatske udruge poslodavaca (HUP).
Tako se, primjerice, kriteriji i način sufinanciranja troškova javnog prijevoznika učenika srednjih škola temelje na odluci Vlade RH iz 2018., za koju je pak osnova bila cijena običnog eurodiesela u iznosu od 8,37 kuna. Danas se pak, prema podacima specijaliziranog portala cijenegoriva.info, cijene eurodiesela kreću od 11,02 kuna. Riječ je dakle o povećanju od preko 31 posto, a pritom je u prijevozu putnika cijena goriva ključni ulazni trošak koji u potpunosti definira poslovanje. Valja istaknuti kako najveći udar trpe upravo domaći prijevoznici jer strani, koji kroz Hrvatsku voze međunarodne linije, mogu gorivo točiti u, primjerice Mađarskoj (jeftinije 1 kn), Austriji (jeftinije 1,04 kn), Sloveniji ( jeftinije 0,5 kn) ili Bosni i Hercegovini (jeftinije 2,62 kn).
Predsjednik HUP-ove Koordinacije javnolinijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović istaknuo je kako će autobusni prijevoznici biti prisiljeni povećati cijene svojih usluga prema putnicima, ali ostaje problem već potpisanih ugovora za prijevoz učenika.
'Vlada RH je pokazala da ima sluha za građevinare i zato vjerujem da će izdati slične zaključke i za druge ugrožene sektor. U prijevozu putnika ključni je ulazni trošak cijena goriva koja je pak eksplodirala, uz predviđanja daljnjeg rasta. Prijevoznici uskoro neće moći obavljati svoju uslugu prijevoza učenika', rekao je Meštrović, uz dodatnu napomenu da, iako postoje obveze europskih direktiva, ali i hrvatskog Zakon o cestovnom prometu, autobusnim prijevoznicima još uvijek nije uvedena tzv. javna usluga.
Zbog toga su domaći prijevoznici izloženi na vjetrometini pandemije i rasta cijena goriva te će uskoro morati prestati voziti linije koje trenutno koriste i brojni radnici za odlazak na posao. Resorni ministar Butković je i prošli tjedan u intervju jasno naznačio kako su sredstva za javnu uslugu predviđena u proračunu te da ih samo moraju povući.
'Unatoč uputama Ministarstva, nijedna županija još uvijek nije potpisala ugovore s autobusnim prijevoznicima, a oni im obavljaju 80 posto javnog prijevoza. Pozivamo županije da ubrzaju procese jer će njihovi učenici, radnici i umirovljenici, koji se najviše oslanjaju na autobuse, biti žrtvama prebacivanja loptice između njih i resornog ministarstva koje sad već traje čak tri godine', zaključio je Meštrović.