prostoria slavi 10 godina rada

[FOTO] 'Želimo građanima pokazati da se u Hrvatskoj može izgraditi firma poput naše. Želimo potaknuti svoju okolinu na poduzetništvo i međunarodni uspjeh'

01.10.2021 u 11:25

Bionic
Reading

Hrvatski dizajn-brend namještaja Prostoria obilježava deset godina postojanja izložbom 'Prostoria 10' u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu. Tim povodom razgovarali smo s Tomislavom Knezovićem, vlasnikom tvrtke

Izložba traje do 8. listopada. U sklopu nje prikazan je dinamičan i strelovit razvoj tvrtke kao međunarodnog dizajn-brenda namještaja sa snažnom proizvođačkom kulturom.

Sofe Revolve, Match, Cloud, Up-Lift, stolice Rhomb, Monk, Dobra, fotelje Polygon, Strain i dr. samo su neki komadi namještaja koji već deset godina žive u hrvatskim prostorijama, a iz baze u Zagorju redovito odlaze u sve dijelove svijeta.

Kakvu poruku s izložbom želite poslati javnosti?

Izložbu je već posjetio jako velik broj ljudi, stalno je puna posjetitelja koji imaju priliku vidjeti što stoji iza dizajna naših proizvoda. Pokazujemo da dizajn nije u vanjskom izgledu, već da je riječ o procesu istraživanja, razvoja, pronalaženja tehnoloških rješenja i inovacije da bi se zamišljeni dizajn uopće mogao izvesti. Sve ovo ne bi bilo moguće bez timskog rada i puno učenja. Izložbom prenosimo ono od čega smo sazdani i dijelimo svoju strast prema stvaranju namještaja i generalno novim vrijednostima. Želimo građanima pokazati da se u Hrvatskoj može izgraditi firma poput Prostorije, koja razvija nove vrijednosti, koja utječe na zapošljavanje velikog broja ljudi iz Zagorja i šire, koja daje priliku djelatnicima da uče nove vještine i znanja. Želimo potaknuti svoju okolinu na poduzetništvo i međunarodni uspjeh.

Za projekt Prostoria 10 velik dio sadržaja je originalno izrađen – od fotografija Revisiting Architecture kojim se povezuju vrijednosti modernističke arhitekure Zagreba s jezikom dizajna produkata iz Prostorije, instalacija Umjetnost u tvornici kiparice Anđele Vilić nastalih od ostataka materijala iz proizvodnje kojima ugrađuje novo značenje, skulpture Esencija (autor: studio Boir) koje tematiziraju prirodne materijale i majstorske vještine u Prostoriji. Izložba je podijeljena u 10 prostorija, a u konačnici završava u galeriji Bačva s brojem 10 i temom Stvaratelji u srži, gdje se pored uže selekcije dizajna Prostorije, u impozantnoj animaciji prezentira svih 233 djelatnika ovog brenda. Izložbu prati i kratki film Prostoria 10 koji prikazuje put razvoja ovog brenda, a koji je dostupan i online.

Izložba Prostoria 10
  • Izložba Prostoria 10
  • Izložba Prostoria 10
  • Izložba Prostoria 10
  • Izložba Prostoria 10
  • Izložba Prostoria 10
    +19
Izložba 'Prostoria 10' Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Prostoria

Koliko je Prostoria u ovih deset godina promijenila domaću industriju namještaja? Što ste donijeli novo u smislu dizajna?

Prostoria je u regionalnom povijesno-geografskom kontekstu nastala bez predvodnika u industriji, da bi s vremenom sama to utjelovila. Izrasla je na ruševinama nekada brojne hrvatske industrijske proizvodnje namještaja, poražene u tranziciji iz društvenog vlasništva Jugoslavije u kapitalizam zasnovan na tržišnom natjecanju. Svoju proizvođačku kulturu Prostoria je, među ostalim, zasnovala na viskokvalitetnoj drvnoj sirovini iz Hrvatske, posebno hrastu lužnjaku, tradiciji izrade namještaja od punog drva, ali i vlastitom industrijskom nasljeđu iz moje prethodne tvrtke Perfecta.

Prostorijino usmjerenje na inovaciju, ulaganje u znanje i tehnologiju, razvilo je suvremeni hrvatski industrijski dizajn, koji do prije deset godina nije postojao. S druge je strane ušla u životne i poslovne prostore hrvatskih domova, a i šire – trenutno svoj namještaj izvozimo u preko 60 država i prodajemo u preko 1000 premium salona u svijetu.

Koliko važnosti pridajemo autentičnosti i kvaliteti proizvoda, govori činjenica da u istraživanje, razvoj i dizajn ulažemo 10% od svojeg ukupnog godišnjeg prometa

Svojim smo pionirskim poslovnim putem na ovim područjima ohrabrili i druge hrvatske te regionalne proizvođače namještaja da usvoje dizajn kao premisu svojeg razvoja. Upravo zbog toga je žiri 58. Međunarodnog sajma namještaja u Beogradu Proglasio Prostoriju vodećom tvrtkom iz regije za svoj doprinos širenja kulture dizajna u poslovanju.

Svu proizvodnju namještaja smjestili ste pod jednim krovom. Što vam je to donijelo u odnosu na konkurenciju?

Ususret našoj 10. obljetnici svijet je usporio na način koji nitko nije mogao zamisliti. Početna odluka da svoju proizvodnju namještaja smjestimo ispod jednog krova u Hrvatskoj više se puta pokazala konkurentnom, pogotovo u trenutku kada je na vrata pokucala pandemija koja je šokirala Prostoriju jednako kao i cijeli svijet. Ja se inače nikada ne bojim krize, ali ovo je bila situacija za koju nitko nije znao, čak ni stručnjaci, da li će trajati pet dana ili pet godina. Naša je proizvodnja radila za vrijeme karantene, ali smo taj moment upotrijebili za njezino preslagivanje kako bismo unaprijedili proizvodne kapacitete te postali još produktivniji.

Prostoria proizvodi visoko kvalitetan I tehnološki zahtjevan namještaj. Problem s vanjskim dobavljačima je bio u tome jer nisu bili dovoljno precizni i onda strukturalni elementi nisu mogli funkcionirati kao sklop. Zato smo postavili pogone za sve elemente namještaja u svojoj tvornici kako bi kontrolirali sinergiju između različitih proizvodnih odijela i kvalitetu finalnog proizvoda.

U situaciji globalne pandemije s vlastitom tvornicom nastavili smo neometano funkcionirati u visokom postotku. Većina ostalih svjetskih premium brendova koji su konkurencija u našoj niši nema vlastitu proizvodnju i stoga su se našli u problemu tijekom karantene.

Na koje komade ste namještaja posebno ponosni?

Ponosan sam na svaki komad namještaja razvijen u našoj tvornici jer smo u svaki od njih ugradili svoj maximum znanja, energije i rada. Ako baš moram izdvojiti onda je to Polygon fotelja jer ima eksponencijalni rast koji se viđa samo kod ikona dizajna.

Čime se vodite kad osmišljavate nove kolekcije? Imate možda neke postulate?

Pravimo plan na osnovu potreba (nedostataka u kolekciji), ali ako se pojavi dobar prijedlog od strane dizajnera lako ćemo prekršiti pravilo.

Kakvi su danas trendovi u dizajnu namještaja?

U industriji namještaja, a pogotovo dizajnu, ne postoje trendovi već ustaljene vrijednosti koje kvalitetan proizvod treba posjedovati. Pored funkcionalnosti, namještaj mora biti ergonomičan, ali nadasve udoban i dugotrajan. Od samog smo se početka usmjerili na ostvarivanje kvalitete u svim dijelovima proizvodnje – od izbora kvalitetnih materijala, tehnoloških rješenja i procesa proizvodnje.

Naš industrijski kompleks, koliko god golem bio, u svojoj je osnovi kreativna radionica u kojoj su proteklih deset godina mnogi izrasli u vrsne majstore – majstore koji su učili od dizajnera i dizajnere koji su učili od majstora prolazeći višemjesečne, a nekada i višegodišnje procese razvoja pojedinog proizvoda. Ono što je nastajalo nisu samo proizvodi, već i živo znanje te suradnički odnosi unutar tima kao jezgre djelovanja Prostorije. Iako je dizajn korjenito definirao naš portfolio proizvoda i identitet brenda, primarno je prihvaćen kao metoda za postizanje autentičnosti i cjelokupne kakvoće proizvoda. Dizajn nas je potaknuo na daljnja istraživanja proizvodnih tehnologija i različitih mogućnosti koje materijali mogu pružiti. Mnogi će se složiti: dizajn nije čarobni napitak, on je više zdrav duh u kompleksnoj strukturi tvrtke, odnosno njezinom zdravom tijelu.

Kakav je profil vaših kupaca?

Prostoria ima 50% rezidencijalnog tržišta, a drugih 50% usmjereno je na tzv. contract iliti opremanje interijera. Iako su veliki arhitektonski projekti, u kojima je Prostoria ostvarivala značajne rezultate do početka pandemije, usporeni - s druge je strane izrazito porastao interes individualnih naručitelja u segmentu opremanja privatnih interijera. Ovaj značajan pomak ukazao nam je na povjerenje koje ljudi imaju u naše proizvode kada žele stvoriti udobnost u svojem životnom prostoru.

Kako vidite narednih deset godina Prostorije?

Raditi savjesno kao do sada s kontroliranim zdravim rastom, a to znači neprestano raditi na istraživanju i razvoju novih ideja, ulagati u edukaciju postojećih i budućih zaposlenika. Želimo postati mjesto gdje će se okupljati oni koji imaju što za reći, pokazati i naučiti. Upravo ćemo u tom smjeru razvijati Living Lab Prostoria.

Zahvala osnivača i vlasnika Prostorije svim onima koji su radili na projektu

'Htio bih zahvaliti cijelom Prostoria timu na požrtvovnosti da ovaj projekt uspije, a posebice članovima tima koji su stvarali projekt Prostoria 10 godinu dana: studiju Grupa za dizajn postava izložbe, Numenu/ForUse za instalaciju Prostoria Net koja je rođendanski poklon Prostoriji, agenciji Kurppa Hosk za vizualni identitet projekta i njegove višestruke aplikacije, Skira Lighting za konzalting rasvjete i Pali Gasi za osvjetljenje, Ivi Šilović na produkciji, Tatjani Bartaković na verbalnoj komunikaciji, Anđeli Vilić na instalacijama Umjetnost u tvornici, Zvonimiru Čičku na vođenju i realizaciji svih metalnih konstrukcija, a posebice izvođenju Prostoria Net instalacije, Stjepanu Leškoviću i njegovom timu na izvedbi postava izložbe, studiju Biro na art direkciji fotografija Revisiting Architecture, studiju Boir za umjetničke instalacije Esencija, Dnevnoj dozi biljaka na biljnoj instalaciji, te timu koji je razvio igračke od drveta - minijaturnu arhitekturu Ivana Vitića (dizajn tim mo:re'.