Niz modnih kuća i poznatih brendova, među kojima se nalaze Diesel, Victoria's Secret, Gap, Superdry, kao i modna linija Victorije Beckham, vodi borbu s novim trendovima i navikama kupaca, zbog čega su se neki našli u stečaju, neki idu na prodaju, a neki se nadaju da će restrukturiranjem i promjenom poslovne politike opstati na tržištu
Vijesti i informacije objavljene u posljednjih nekoliko tjedana otkrivaju da se niz poznatih brendova visoke mode našao u nezavidnim situacijama koje prijete njihovu opstanku ne uspiju li se prilagoditi promjenama na tržištu. Među kompanijama i imenima kojima prijeti zaborav nalaze se velike kompanije poput proizvođača skupih traperica Diesel ili lanca donjeg rublja Victoria's Secret, ali i nešto manja ekskluzivna imena, poput modne kuće Victorije Beckham ili drugih britanskih brendova LK Bennett i Anya Hindmarch.
Nedavne najave da legendarni proizvođač traperica Levi's sprema izlazak na burzu i da posljednjih godina polako bilježi sve bolje rezultate mogli bi ukazivati na renesansu tržišta trapera u Sjedinjenim Američkim Državama, no situacija u njegovom izravnom konkurentu pokazuje da nova moda ne stoji svima dobro. Američka podružnica talijanske kompanije Diesel bila je prisiljena ovih dana proglasiti stečaj. Među razlozima za stečaj u Dieselu su naveli dio problema koji su zajednički svim maloprodajnim lancima, poput ostvarivanja gubitaka u običnim trgovinama jer kupci sve više kupuju preko interneta, ali Diesel muče i 'prozaični' razlozi, poput krađe robe i prijevara ispostavljanjem lažnih računa.
U razdoblju od 2008. do 2015. godine Diesel je čak 90 milijuna dolara usmjerio u kapitalne investicije, od čega najveći dio u opremanje trgovina. Pokazalo se, a i sama kompanija priznaje da su te investicije bile 'u pogrešnom trenutku, previše izdašne i neprofitabilne'. Visoke najamnine koje Diesel plaća za svoje dućane također su stvorile dodatne probleme.
Samo je, primjerice, u luksuzni dućan na poznatoj njujorškoj Petoj aveniji, otvoren 2008., a zatvoren 2014., Diesel usmjerio 18 milijuna dolara investicija iako je trgovina gomilala gubitke. Trogodišnji plan restrukturiranja poslovanja, koji je dio stečajnog postupka, predviđa jačanje brenda i povratak profitabilnom poslovanju uz 'očuvanje stotina radnih mjesta te stvaranje novih otvaranjem novih trgovina'. Diesel u SAD-u zapošljava četiristotinjak ljudi na tridesetak lokacija.
Još jedno poznato modno ime je ovih dana najavilo restrukturiranje, a radi se o jednom od najvećih svjetskih trgovaca modom, američkoj kompaniji Gap. Krajem veljače kompanija je najavila da će u iduće dvije godine zatvoriti 230 trgovina svojeg brenda Gap kao odgovor na promjene u poslovnom okruženju. Korporacija koja uz Gap upravlja i drugim popularnim brendovima, kao što su Old Navy i Banana Republic, te svoje proizvode prodaje na više od 3600 lokacija lani je u Gapovim dućanima zabilježila pad prodaje od pet posto.
Kao dio restrukturiranja poslovanja predviđeno je i razdvajanje brenda Old Navy od ostatka kompanije u zasebnu tvrtku, čijim će se dionicama moći trgovati na burzi. Gap je kreirao Old Navy početkom devedesetih kao jeftiniju kopiju svojeg postojećeg brenda, a u upravi tvrde da se u međuvremenu razvio u zasebno ime koje više ne dijeli ni kupce ni poslovnu filozofiju s ostatkom kompanije. Završetak transakcije očekuje se za godinu dana.
Među velikim američkim modnim brendovima koji se bore s profitabilnošću nalazi se i poznati lanac donjeg rublja Victoria's Secret. Matična kompanija L Brands, koja uz Victoria's Secret upravlja i lancem trgovina kozmetike Bath & Body Works, objavila je krajem veljače da ove godine namjerava zatvoriti 53 trgovine Victoria's Secreta, nakon što ih je u proteklih godinu dana na američkom tržištu već zatvoreno tridesetak. Atraktivno donje rublje Victoria's Secret trenutno se diljem svijeta prodaje na više od 1100 lokacija.
Odluka menadžmenta je posljedica promjene trendova, zbog čega je Victoria's Secret lani imao pad prihoda od dva posto, a godinu prije čak osam posto. Žene se sve više okreću nekim drugim proizvođačima koji nude inkluzivnije krojeve i modele donjeg rublja poput tvrtki Third Love, Lively, Adore Me, a tržišnoj utakmici se priključuju i prodajni lanci koji nisu specijalizirani samo za odjeću, poput Targeta.
Situacija u modnom biznisu nije puno bolja ni preko Atlantika, u Velikoj Britaniji. Tamošnja modna kuća Superdry, koja je poznata po dizajnerskom spoju američkog stila obogaćenog japanskom grafikom i čiji se godišnji prihodi kreću u razini milijarde eura, također je ovih dana objavila određeno rezanje troškova.
Mada lanjski financijski rezultati pokazuju nastavak petogodišnjeg trenda rasta prihoda i dobiti, Superdry planira u iduće tri godine srezati troškove za pedesetak milijuna funti, odnosno šezdesetak milijuna eura, zbog čega bi moglo stradati dvjestotinjak radnih mjesta, a u planu je i zatvaranje pojedinih dućana ili njihova selidba u manje prostore, kao i pregovori o smanjenju najamnina.
Sudbine pojedinih ekskluzivnih brendova pokazuju da čak ni u segmentu visoke mode i luksuza nije sve optočeno zlatom i dijamantima, mada je općenito trgovina luksuznim brendovima jedna od onih koje dobro odolijevaju čak i recesijama. Modni brend Victorije Beckham, bivše članice pop grupe Spice Girls, koja se nakon glazbene karijere okrenula visokoj modi, nikako da se nađe na zelenoj grani. Prema posljednjim dostupnim podacima, koji su objavljeni prošle godine, a tiču se poslovanja u 2017., operativni gubitak kompanije porastao je usprkos rastu prihoda na 42,5 milijuna funti (cca 50 mil. eura), i to s 8,2 na 10,2 milijuna funti (redom 9,6 i 11,9 milijuna eura).
Detaljniji podaci o lanjskom poslovanju još nisu poznati, no u kompaniji su najavljivali da će 'nastaviti investirati u rastuća tržišta poput SAD-a i Azije, istovremeno vodeći računa da postoji strategija kojom će se u srednjem roku osigurati profitabilnost'. Kompanija Victoria Beckham Ltd. nalazi se pod kapom holdinga Beckham Brand, koji objedinjuje njen modni biznis te prihode koje ostvaruje njen suprug, bivši nogometaš David Beckham.
Neki kritičari podsjećaju da je u svijetu visoke i luksuzne mode brend koji godišnje ostvaruje četrdesetak milijuna funti prihoda gotovo nezamjetan u odnosu na velike proizvođače poput Burberryja ili Guccija, koji dobro zarađuju. Dodaju i da brend Victorije Beckham izgleda da jednostavno nema dovoljno odjeka kod kupaca luksuzne robe da bi kompanija kontinuirano bila profitabilna te su gubici u modnom poslovanju za nju više uobičajena situacija nego iznimka.
LK Bennett, još jedna britanska kuća visoke mode, također se našla u dubokim problemima, objavljeno je ovih dana. Tvrtka, među čijim se poznatim kupcima nalazi i vojvotkinja od Cambridgea Kate Middleton, objavila je na svojim internetskim stranicama da više ne preuzima narudžbe i da su poslovanje preuzeli stečajni upravitelji. LK Bennett svoje proizvode nudi na četrdesetak prodajnih mjesta u Ujedinjenoj Kraljevini i zapošljava petstotinjak ljudi.
Izazovna vremena stigla su i za proizvođače luksuznih modnih dodataka poput torbica. Početkom ožujka objavljeno je da bi britanski brend luksuznih torbica Anya Hindmarch mogao uskoro biti ponuđen na prodaju. Vlasničkog udjela se planira riješiti katarska investitorska kompanija Mayhoola, koja je od 2012. godine polako kupovala udjele investirajući u kompaniju što proizvodi torbice popularne među bogatim i slavnim Britankama.
U 2017. brend Anya Hindmarch zabilježio je operativni gubitak od 28,2 milijuna funti (33 mil. eura), zbog čega je kompanija u posljednje vrijeme rezala troškove i fokusirala se na internetsku prodaju, no tek će se vidjeti je li to donijelo stabilizaciju financijske situacije.
Katarski fond Mayhoola poznat je po svojim ulaganjima u modne biznise jer u svojem portfelju ima i brendove poput Valentino Fashion grupe, Balmaina te liniju muške odjeće Pal Zileri. Koliko god se biznis visoke mode i luksuza mogao činiti dobrim strateškim ulaganjem koje donosi visoke profite, stvarnost pokazuje da često nije lako održavati ravnotežu koja zahtijeva globalni imidž ekskluzive i konstantno prilagođavanje vlastitih krojeva promjenama na tržištu te da mnogi u tome ne uspijevaju.