intervju: Ivan Jozić

Pisac koji vodi kampanju SDP-a: Bit će niskih udaraca, a i pokoji nokaut. Pripremite kokice

22.09.2023 u 17:49

Bionic
Reading

Razgovarali smo s Ivanom Jozićem, piscem i nekadašnjim direktorom u Pevexu i HPB-u, kojega su angažirali na Iblerovu trgu

Kao pisac, Jozić se na domaćoj sceni pojavio sjajnim i 'pomaknutim' humornim pričama sabranim u zbirci 'Muška svinja i dvadeset očajno ljubavnih', s kojom je predstavljao Hrvatsku 2016. na Sajmu knjiga u Frankfurtu. Drugu je knjigu - opet u Frakturinu izdanju - objavio krajem prošle godine, u koautorstvu s likovnom umjetnicom Vidom Meić. U 'Šaptanju bankomatima' Jozić kroz niz minijatura i crtica pokazuje da zna uočiti svakodnevni detalj pa ga literarno obraditi do mjere da začudi svog čitatelja, premda piše o tramvaju, ili tako nečemu sasvim običnom.

Ako bi se išlo nekim redom, od pisca dalje čekamo roman. Ali prvo će zagaziti u blato razgaženog domaćeg političkog terena.

Naime, osim što piše, Jozić je ekonomist te stručnjak za digitalne strategije i transformacije s bogatim menadžerskim iskustvom u velikim domaćim kompanijama. Bio je voditelj razvoja portala Poslovni.hr, zatim digitalnog razvoja za Vecernji.hr. Bio je i direktor Ureda za marketing HPB-a, a u Pevexu je sve donedavno radio kao direktor Sektora internetske prodaje i digitalne strategije.

Sada je postao ključna osoba SDP-ove predizborne kampanje. Angažiran je za glavnog koordinatora kampanje te bi trebao povezati sve digitalne kanale informiranja i složiti čitavu komunikacijsku strategiju SDP-ovcima.

Kulturna javnost poznaje vas kao pisca, a poslovna kao stručnjaka za digitalne strategije i e-commerce. Otkud sada angažman u politici – novi izazovi?

Tako je. Uz književnost, posljednjih desetak godina poslovne role uključivale su bankarstvo, medije i retail industriju. U tom kontekstu velika promjena u mom životu je odluka da osnujem digitalnu agenciju i krenem u ono što optimistično zovemo 'poduzetnički pothvat'. Tako je došlo i do javnosti najinteresantnijeg klijenta, SDP-a; spontano, kao i većina stvari u životu. Imati političku stranku kao klijenta novi je izazov, a izazovi mi služe kao ekstra motivacija, veseli me to.

Radili ste na direktorskim i menadžerskim pozicijama u velikim bankama i kompanijama. Znamo da su menadžeri izrazito protržišnih uvjerenja, da im nisu u fokusu teme socijalnih razlika, stambenih politika, niskih plaća, ekološke krize i sl. Vidite li se oduvijek u lijevom spektru? Hoću reći, je li suradnja sa SDP-om čisto poslovni angažman ili ste uvjereni socijaldemokrat?

Moj politički spektar definitivno je lijevi. Toliko da sigurno ovakav angažman ne bih prihvatio u drugim političkim opcijama. Socijaldemokracija predstavlja socijalnu pravednost, društveno uređenje u kojem i ljudi koji 'imaju manje' žive dostojanstveno. Uključivo društvo, jednakih prilika. Mogućnost da se država barem dijelom pobrine za priuštive vrtiće, dostojanstvene mirovine, fakultetsko obrazovanje, medicinsku skrb, za kulturu. Ideološka opredijeljenost zapravo je prst koji pokazuje naše prioritete. Za mene je to pravednije društvo.

Peđi Grbinu ankete ne daju puno šanse. Vjerujete li u ankete? Kako mislite podignuti njegov rejting?

Vjerujem da su ankete najkorisnije za praćenje trendova kroz dulja razdoblja. Podaci za kraće periode često su zamagljeni dnevnopolitičkim, društvenim ili ekonomskim situacijama. Također, podložne su interpretacijama. Evo primjer interpretacije: ne sjećam se ankete u kojoj Plenković nije među tri najomraženija domaća političara. A čovjek je na čelu države osmu godinu i da njega pitate, vjerojatno bi rekao da je super uspješan. Što se Peđe i SDP-a tiče, uvjeren sam u tri stvari: SDP ima stručniji tim za predstojeće izbore – ovo je važno reći – a ključno će biti da ta poruka komunikacijski dopre do birača. Pročitao sam negdje da je broj smijenjenih ministara u HDZ-u u proteklim mandatima europski rekord! Kvalitetne kadrove ne mijenjaš kao na traci i postavlja se pitanje – tko vodi državu na razini resora? Druga stvar – bez obzira na snage ili slabosti stranačkih timova, kampanja će dobrim dijelom biti personalizirana, što znači da će se čelna lica morati 'potući'. Treće su rad na terenu i kapilarna, direktna komunikacijska politika – teren donosi i promjene u anketama i izborne rezultate.

Kako vidite 'idealnog premijera Hrvatske', bez obzira na stranačku pripadnost?

O tome zapravo često razmišljam, a umjesto odgovora ponudio bih retoričko pitanje: jesmo li smo kao društvo spremni na mogućnost da nam premijeri i predsjednici nisu ćaće, da nisu tipovi u bijelim uniformama i s epoletama, koji nešto viču uzdignutog prsta, ili karizmatični kleptomani? Mogu li umjesto toga biti neki skromni likovi koji šute i šljakaju u korist građana? Tihi servis građana. I sad bi bilo lako reći - razvijena Europa prepuna je takvih primjera, ali to bi bio confirmation bias. Nažalost, Europa je prepuna likova iz oba dijela pitanja. Vjerojatno je jedini ispravan odgovor: nakon izbora ćemo dobiti ono što zaslužujemo.

Što nam možete reći o kampanji koja će uslijediti, na što ćete se fokusirati?

Moramo osvojiti i srca i umove glasača, jedno od to dvoje neće biti dovoljno. Fokusirat ćemo se na što bolje prenošenje naših politika u javnosti, pokušati to raditi na vidljiv način, u procesu ostvariti emociju. Komunikacijski fokus bit će na politikama koje donose pravednije društvo, na tim koji te promjene može iznijeti te na Peđu kao premijerskog kandidata SDP-a.

Vjerujete li da Možemo! i SDP mogu u postizbornoj koaliciji srušiti HDZ-ovu vlast?

U duljem periodu anketnih rezultata vidimo mrtvu trku HDZ-a na jednoj strani, a SDP-a i Možemo! na drugoj strani, uz minimalnu prednost ljevice u zbroju. Generalno govoreći, ljevica ima više iskustva i otvorenosti za koalicije, taj potencijal u uvjetima mrtve trke može otići na njihovu stranu. Ali realno, sve stranke pred izbore jačaju svoje timove, svi su uvjereni u ispravnost vlastitih politika i pobjedu, a tko zna kako će završiti, možda da bacimo neku okladu?

Vođenje političke kampanje zvuči kao dobra tema za vaš budući roman; možda triler ili autobiografsko štivo. Jeste li već razmišljali o tome?

Stvarno zvuči super! No nažalost, poduzetništvo i art se baš i ne sljubljuju najbolje, fali vremena. Na kraju, uvijek fali vremena.

Burni dani su pred vama. Mislite li da vas je poslovna karijera spremila za to?

Zapravo, ostaje nam vidjeti kad je i taj formalni datum izbora, pa će dani postati još burniji. Zanimljivo će biti vidjeti i kako će glasači reagirati na superizbornu godinu, maraton povišenih političkih emocija. U tom kontekstu cijela oporba trebala bi imati jedinstven cilj: što više ljudi treba motivirati na glasovanje, što će biti teško. Što se mene tiče, istreniran sam da prioritiziram, ostanem fokusiran na cilj. A cilj je što jasnije prezentirati stranačke politike, predstaviti SDP-ov tim. Također, dati viziju drugačije Hrvatske, viziju kojoj ljudi vjeruju. To je Peđin posao, premijerski posao.

Ali znate kakva je politika. Bit će tu i niskih udaraca, moguće i prema vama, a prema vašem kandidatu sigurno. Spremni ste baš na sve?

Zato se to tako i zove - borilište. Bit će niskih udaraca, bit će i pokoji knock out, pa pripremite kokice. Na kraju krajeva, ishod svakih izbora prilično je binaran, za razliku od mnogih svari u životu. Nakon izborne noći sve je jasno – ili jesi, ili nisi.