Sustave koji koriste proširenu i virtualnu stvarnost već se upotrebljava pri obuci raznih rodova vojske, ali mogli bi poslužiti i za više od toga
Silicijska dolina nije jedina zainteresirana za metaverzum. Dok tehnološke tvrtke i korporacije nastoje razviti strategije za virtualne svjetove, u tu se utrku uključuju dobavljači vojne opreme i softvera, izvođači radova i financijeri zainteresirani za taj sektor.
Svi oni sve više govore o metaverzumu, iako taj pojam još nije posve jasno određen, a nije ni izvjesno za što će sve biti korišten.
Ključne tehnologije za metaverzum - proširena i virtualna stvarnost, zasloni u konzolama predviđenim za korištenje na glavi, 3D simulacije i virtualna okruženja koja je napravila umjetna inteligencija - redom se koriste u obrambene svrhe.
Rezultati su značajno manje ispolirani, simpatični i prostrani nego vizija virtualnog svijeta Marka Zuckerberga. Ali to nije presudno bitno. A nije nemoguće ni to da će se ta prateća tehnologija brže razviti nego za civilne svrhe.
Tehnologije metaverzuma već su dio vojne opreme
Kombinacija proširene stvarnosti, umjetne inteligencije i grafike kakva se koristi u videoigrama, primjerice, omogućava uvježbavane vojnih pilota za stvarne okršaje sa suparnicima.
U Red 6, tvrtki koja razvija ovu tehnologiju, tvrde da isporučuju značajno realističniju provjeru pilotovih sposobnosti nego klasični simulator leta jer nude puno više raznovrsnijih scenarija s kakvima se mogu susresti.
Tehnologije metaverzuma već su sastavni dio moderne borbene opreme. Recimo, kaciga za pilota lovca F-35 dolazi sa zaslonom s proširenom stvarnošću koji prikazuje telemetrijske podatke i informacije o meti iznad snimke okolice zrakoplova.
Američka je vojska 2018. godine najavila da će platiti Microsoftu do 22 milijarde američkih dolara za razvoj inačice sustava HoloLens za borbene zrakoplove, nazvanog Integrated Visual Augmentation System (IVAS).
Široke mogućnosti primjene
Proširena i virtualna stvarnost zadnjih godina postale su sastavnim dijelom vojne obuke.
Tijekom 2014. godine Office of Naval Research i Institute for Creative Technologies pri Sveučilištu Južne Kalifornije razvili su projekt BlueShark, sustav koji mornarima omogućava upravljanje plovilima i suradnju u virtualnim okruženjima.
Projekt Avenger koristi se za obuku mornaričkih pilota, a američko zrakoplovstvo koristi virtualnu stvarnost da bi pilote naučilo kako upravljati zrakoplovom tijekom konkretnih misija.
Virtualnu se stvarnost koristi također pri liječenju veterana koji pate od kronične boli i posttraumatskog poremećaja, a Boeing je razvio okružje s proširenom stvarnosti u kojem mehaničari vježbaju rad na popravci i održavanju zrakoplova prije no što uđu u avion.
Nedavno je američka vojska počela istraživati složenije virtualne svjetove te je sve veće zanimanje za povezivanje i spajanje s virtualnim na način koji podsjeća na metaverzum.
Primjerice, tvrtka Improbable razvila je za potrebe Velike Britanije ogromna bojišta s više od deset tisuća zasebnih likova. Surađuju i s američkim Ministarstvom obrane.
Alat za donošenje odluka
Palmer Luckey, osnivač Oculusa (tvrtke za virtualnu stvarnost koju je Facebook kupio 2014. godine), ističe da je odluka Marka Zuckerberga o fokusiranju na metaverzum stvorila visoku razinu očekivanja u drugim tvrtkama.
Luckey je 2017. godine bio suosnivač Andurila, tvrtke koja se bavi razvojem vojnih tehnologija. Uvjeren je da bi metaverzum mogao biti iznimno koristan jer bi mogao donijeti značajne uštede.
Pritom metaverzum ne treba biti naročito realističan, ali mora se oslanjati na učinkovitu umjetnu inteligenciju. Primjerice, već postoje softveri koji mogu naučiti kako nadmudriti protivnike koristeći metodu pokušaja i pogreške.
Tako je softver tvrtke EpiSci uspio s vremenom razviti nadljudske vještine, pomoću kojih je mogao poraziti ljudske suparnike u projektu agencije Defence Advanced Research Projects (DARPA).
Drugi projekt te agencije, Perceptually-enabled Task Guidance, teži stvaranju umjetne inteligencije koja prati što vojnik radi i temeljem toga nudi mu savjete glasom, zvukom ili grafikom.
Zahtjevno spajanje virtualnog i stvarnog
Metaverzum razvijen za vojne potrebe mogao bi se razlikovati po tome što će u većoj mjeri spajati virtualni i stvarni svijet. Ali to se dosad pokazalo zahtjevnim.
U ožujku ove godine u javnost je procurio Microsoftov dokument prema kojem u toj tvrtki očekuju da će korisnici dočekati IVAS na nož. Revizija koju je u travnju provelo američko Ministarstvo obrane pokazalo je da bi novac potrošen na IVAS mogao biti bačen u vjetar.
Ipak, očekuje se da će vojni metaverzum promijeniti ne samo borbu, već i način na koji vojske donose odluke. U Andurilu već rade na razvoju tehnologije koja bi vojnicima mogla pomoći u procjeni situacije i donošenju odluka dok su na terenu.
Koliko će toga doista zaživjeti u stvarnim ratnim okruženjima, zasad nije izvjesno, piše Wired.