TEHNO SAVJETI

'Lažnjaci' umjetne inteligencije su posvuda: Evo kako ih prepoznati

26.10.2023 u 19:26

Bionic
Reading

Pojedine aplikacije za generativnu umjetnu inteligenciju mogu lako oponašati velika imena u svijetu slavnih. Iako se stalno poboljšavaju, i dalje je moguće prepoznati lažne uratke ako se malo potrudite

Tom Hanks, Elon Musk, Barack Obama, Beyonce, Drake, The Weeknd...

Tijekom proteklih nekoliko mjeseci pojavila se hrpa 'lažnjaka' napravljenih uz pomoć umjetne inteligencije koji nam pokušavaju nešto prodati ili pokloniti, u rasponu od iPhonea 15 do proizvoda za koje nikad nismo čuli.

Izgledom i govorom prilično su nalik osobama čiji su lik i izričaj preuzeli. I praktično ih je nemoguće zaustaviti, čini se.

Pojedine aplikacije za generativnu umjetnu inteligenciju - uključujući aplikacije Stable Diffusion i neke Nvidijine tehnologije - mogu lako oponašati velika imena u svijetu slavnih. Beskrupulozni brendovi i prevaranti nemaju problema s iskorištavanjem prednosti ove lako dostupne nove tehnologije.

Nažalost, ne možemo se osloniti na društvene mreže i internetske tražilice kad je riječ o zaštiti jer se pokazalo kako su (namjerno ili zbog nesposobnosti) loše u provjeravanju oglašivača čije uratke pripuštaju na svoje platforme.

Često su im prihodi važniji od zaštite korisnika, što prevarantima olakšava posao.

Što možete poduzeti kako bi se zaštitili?

Ako želite savjet o proizvodu ili usluzi, pogledajte recenzije (iako će i one s vremenom vjerojatno postati metom) ili pronađite stručnjaka koji je dobro upućen i može to dokazati.

Niste sigurni je li oglas s omiljenim vam glumcem ili pjevačicom autentičan? Guglajte njihovo ime i proizvod ili uslugu koju reklamiraju skupa s riječju recenzija (review na engleskom).

Naime, ako plaćaju mega zvijezdu za reklamu, malo je vjerojatno kako ćete naletjeti samo na jedan nasumični oglas.

Znakovi po kojima ćete prepoznati uradak umjetne inteligencije

Savršena simetrija

Fotografi i drugi umjetnici često teže simetriji, ali kod umjetne inteligencije to doseže posve novu razinu. Ponekad sve izgleda neprirodno uravnoteženo, do te mjere da biste mogli presavinuti sliku na pola i bila bi savršeno preslikana na obje strane. Fotografije krajolika i krupni planovi glavni su kandidati.

Izobličenja

Obično se na slici umjetne inteligencije krije barem poneko izobličenje. Pogledajte lica u gomili - velike su šanse da ćete pronaći nekoga tko izgleda kao da je otišao plivati na uljnoj slici.

Neobične proporcije

Objekti se mogu činiti preveliki ili mali, poput automobila visokih kao kuće ili vrata premalenih da bi se itko kroz njih mogao provući.

Sjene i svjetlo

Fotografije iz stvarnog svijeta dobro se poigravaju sa zakonima fizike. Ne i umjetna inteligencija. Sjene imaju tendenciju prostirati se u svim smjerovima.

Neprirodne teksture

Slike mogu izgledati previše glatke, bez prirodnih tekstura ili varijacija boja. Ali, može vrijediti i suprotno, pa ćete naći hiperrealistične portreti s borama, porama i mrljama.

Vodeni žigovi

Većina besplatnih generatora slika temeljenih na umjetnoj inteligenciji lijepi vodene žigove na svoje kreacije. Obično ćete ih pronaći u donjem desnom kutu, u obliku logotipa ili teksta koji upućuje na web mjesto ili aplikaciju.

Nešto ne štima

Iako se umjetna inteligencija nastavlja poboljšavati, i dalje je moguće naći bizarnosti poput neobičnih oblika, previše prstiju ili dodataka kojima nije mjesto u slici.

Korisni alati

Ako još uvijek sumnjate u podrijetlo slike, isprobajte neki od besplatnih alata za otkrivanje umjetne inteligencije. Nisu savršeni, ali mogu pomoći.

AI or Not

Unesite URL slike u traku za pretraživanje kako biste doznali stoji li iza nje umjetna inteligencija ili ne.

AI Art Detector

Isto kao i AI or Not, samo što će vam dati rezultat u postocima (recimo, 20 posto ljudsko, 80 posto umjetno).

Ne zaboravite na Googleovo obrnuto pretraživanje slika. Ako Google vrati istu sliku iz vjerodostojnih izvora, velike su šanse da je stvarna. Ali, ako vas usmjeri na web odredište s umjetnom inteligencijom, to je mogući znak za uzbunu, piše Fox.