Njihova aplikacija u Googleovoj trgovini Play dosad je preuzeta više od sto tisuća puta. U njoj možete formirati vlastite ekipe, natjecati se s prijateljima i uživo pratiti rezultate s nogometnih terena njemačke prve lige. Kako je nastao Kickbase i što s njim planiraju, otkriva nam direktor agencije COBE Josip Jurišić
Lanjski prihod od 2,3 milijuna kuna, 16 zaposlenih i baza u Višnjevcu pored Osijeka stoje iza agencije COBE, najpoznatije po projektu Kickbase, popularnoj football fantasy manager aplikaciji koja prati njemačku Bundesligu. U njoj možete formirati vlastite ekipe, natjecati se s prijateljima i uživo pratiti rezultate s nogometnih terena njemačke prve lige.
U Googleovoj trgovini aplikacijama Play dosad je preuzeta više od sto tisuća puta, a s direktorom COBE-a Josipom Jurišićem razgovarali smo o planovima firme osnovane 2012. godine u Münchenu, kad su četvorica dizajnera napustila prijašnju agenciju i odlučila pokrenuti vlastiti biznis.
'U Münchenu su uprava i strateški odjel primarno orijentirani na dizajn i istraživanje. Osječki ured čine uglavnom programeri pa se tako prvenstveno brinemo o razvoju softvera. Naravno, blisko surađujemo na zajedničkim projektima', kaže nam Jurišić te dodaje kako je hrvatska podružnica nastala zahvaljujući upravo Kickbaseu.
'Moji kolege iz Münchena došli su do ideje za aplikaciju i osmislili dizajn. Kad je trebalo razviti i softver, obratili su se poznanicima u Hrvatskoj. Tako su nastali uredi u Zagrebu i Osijeku, a ja sam se isprva pridružio kao programer za Android', opisao je Jurišić.
Fokus na Osijek bio je odlična ideja
S vremenom su počeli raditi i s drugim njemačkim klijentima. Jurišić je direktorsku poziciju preuzeo početkom 2016. Odlučili su zatvoriti zagrebački ured i fokusirati se na Osijek, što se, rekao nam je, pokazalo odličnom odlukom.
COBE je narastao s tri zaposlenika na trenutnih 16, počeli su surađivati i s hrvatskim klijentima, a postali su i članom upravnog odbora udruge Osijek Software City (OSC), u sklopu koje surađuju na brojnim projektima kojima je zajednički cilj potaknuti pozitivne promjene u Osijeku.
Uz 16 zaposlenih u Osijeku trenutno rade još tri studenta. Svaki mjesec stižu i novi praktikanti s različitih osječkih fakulteta. Agencija ukupno zapošljava pedesetak djelatnika i suradnika, među kojima se nalaze i freelanceri te studenti.
Sve do prošle godine COBE Osijek je bio primarno usmjeren na mobilne aplikacije pa tako najveći dio poslovanja temelje na razvoju za operativne sustave Android i iOS. 'Pojačali smo i naš web tim te zaposlili prvu dizajnericu u Osijeku koja će iskustvo i kvalitetu iz njemačkog ureda prenijeti i na domaće klijente. Lani smo ostvarili prihode u iznosu od nešto više od 2,3 milijuna kuna', istaknuo je Jurišić.
Napad na europsko tržište
Tržište fantasy manager aplikacija u SAD-u vrijedi oko sedam milijardi američkih dolara. Osnivači COBE-a u tome su prepoznali priliku da napadnu isto tržište u Europi. Kako se radilo o velikim obožavateljima nogometa, odabrali su upravo taj sport, a Bundesliga je bila logičan odabir. Kad se tu umiješala ljubav prema dizajnu i želja da proizvedu nešto drugačije i bolje, ideja za Kickbase se sama nametnula.
Iako takve aplikacije već postoje u Njemačkoj, Kickbase se izdvojio drukčijim pristupom. Naime dok u drugim takvim aplikacijama postavite svoju ekipu, pratite rezultate na terenima i tek nekoliko dana kasnije dobijete bodove, u Kickbaseu gledate utakmicu i istovremeno pratite bodove u aplikaciji.
Razvoj prve verzije trajao je pola godine, a za potpun proizvod trebale su im gotovo dvije godine.
'Aplikacija je za nas živa - svakodnevno ju održavamo, stalno radimo na novim idejama i sukladno tome razvijamo nove mogućnosti unutar nje. Razvoj zapravo nikad nije gotov jer uvijek imamo hrpu novih ideja koje želimo isprobati, a puno doprinose i korisnici, brojni nogometni fanovi i daju vlastite prijedloge koje rado razmatramo', naglasio je Jurišić.
Iako nam nije htio otkriti koliko je koštao razvoj aplikacije, Jurišić je ipak otkrio da je zaista skup.
'Nije riječ samo o troškovima tima. Za korištenje podataka plaćamo licencu Bundesligi, a poprilično nas košta i statistika koja je implementirana u aplikaciju i zahvaljujući kojoj korisnici mogu uživo pratiti rezultate. Aplikacija je u početku financirana fondovima anđela investitora, a sad plaća sama sebe', pojasnio je.
Prve klijente osvojili su putem platforme Dribbble, namijenjene dizajnerima diljem svijeta. U COBE-u su bili uvjereni da se među njima skrivaju i osobe koje u velikim tvrtkama imaju utjecaj i donose odluke.
'Počeli smo dijeliti svoje radove na takvim stranicama. Nakon nekog vremena naša pretpostavka pokazala se točnom. Tako smo pridobili prve klijente poput Adidasa. Većina ostalih klijenata, poput medijske kuće Prosieben, za koju smo radili mobilnu aplikaciju, došla je putem preporuka koje smo zaslužili kvalitetnim radom', rekao je Jurišić.
Učenje na greškama je važno
U razvoju poslovanja pomogle su im pogreške, dodaje. 'Zvuči kao fraza, ali zaista je tako. Najviše smo naučili iz pogrešaka koje smo napravili, a zbog kojih neprestano radimo na optimizaciji poslovanja. Na početku smo puno surađivali i s mentorima, iskusnim poslovnjacima koji su nas savjetovali. Neki su s nama od prvih dana i pomogli su podignuti COBE na noge', ustvrdio je Jurišić.
Još uvijek traže idealan način na koji poboljšati komunikaciju u dva različita ureda i države, a rade i na približavanju dva različita načina razmišljanja, koji dijele dizajnere i razvojne programere. Jurišić je uvjeren kako ih često usporava to što su ti načini razmišljanja drukčiji.
U Osijeku je nedostatak kadra velik problem. No Jurišić smatra kako se s istim problemom bore i znatno veći svjetski razvojni centri.
COBE i ostale članice Osijek Software Cityja nastoje taj problem riješiti u suradnji s osječkim Sveučilištem, kao i radom u srednjim i osnovnim školama te raznim projektima unutar udruge Osijek Software City, poput besplatnih predavanja i edukacija. Šest studenata koji su došli na praksu na kraju su postali zaposlenici.
'Pokušavamo ih zadržati zanimljivim projektima i prilikom za razvoj. Ulažemo u edukaciju zaposlenika, ali jako pazimo i na očuvanje kulture firme pa tako i prilikom zapošljavanja veliku pozornost pridajemo tome kakva je osoba ispred nas, hoće li se uklopiti, hoće li doprinijeti. Naravno, sve to podupiremo dobrim financijskim uvjetima jer zaposlenik koji nije dobro plaćen ni ne može biti sretan', istaknuo je Jurišić.
Biti drukčiji od drugih
Direktor COBE-a vjeruje kako je tvrtka na čijem je čelu drukčija od drugih.
'Imamo svoja vlastita pravila i vlastiti humor, ponašamo se kao da smo obitelj i poznati smo po našem zajedništvu. I mi na vodećim pozicijama puno radimo na zadovoljstvu zaposlenika, osiguravamo im edukacije i trudimo se da im zaista pružimo sve za neometan rad te atmosferu u kojoj će se osjećati ugodno. A kad tako postavite stvari i radite s ljudima koji to znaju cijeniti, i oni će vam vratiti trudom i kvalitetnim radom koji na kraju donosi uspjeh. Osim toga, u Osijeku imamo specifičnu situaciju s osnovnom poslovnom infrastrukturom, od raspoloživosti odgovarajućih poslovnih prostora, dostupnosti brzih telekomunikacijskih veza... Nadamo se da ćemo planiranom izgradnjom IT kampusa/zone u suradnji s gradom riješiti velik dio infrastrukturnih problema i tvrtkama članicama stvoriti preduvjete za brži i komforniji rast, razvoj i suradnju, a Osijeku donijeti još veću prepoznatljivost kao regionalnom IT središtu.
Također, u suradnji s Udrugom nezavisnih hrvatskih izvoznika softvera CISEX zalažemo se za promjene u poreznoj politici, radnom zakonodavstvu i ostalim segmentima koji su u nadležnosti Vlade.
U svim ovim nastojanjima imamo podršku lokalnih vlasti i Sveučilišta, no tempo promjena za koje se zalažemo još nije ni blizu onoga što bismo željeli. Stvari su jednostavne: trebaju nam brže promjene i reforme na svim nivoima, inače u predstojećim godinama nećemo imati šanse na svjetskom tržištu', uvjeren je Jurišić.
Za profit, ali i pro bono
Fokus COBE-a će i dalje biti dizajn i razvoj softvera, ali prate i istražuju i druga područja, poput proširene i virtualne stvarnosti te strojnog učenja.
'Želimo ojačati svoju poziciju na hrvatskom tržištu, ali se i dalje širiti u inozemstvu. U budućnosti ćemo još zapošljavati, ali priželjkujemo stabilan rast bez naglih skokova. Nastavit ćemo raditi za boljitak Osijeka i pozitivne promjene, pa ćemo svakako ostati aktivni u OSC-u. Planiramo više vremena posvetiti i nekim internim projektima. Naime nedavno smo u suradnji s osječkim azilom za pse izradili mobilnu aplikaciju uz pomoć koje možete pregledavati pse koji se kriju u azilu ili poslati zahtjev za udomljenjem. Izdali smo tek prvu verziju aplikacije te pomno osluškujemo komentare i prijedloge zajednice kako bismo u budućnosti radili na novim proširenjima. U budućnosti ćemo pokušati što više raditi na takvim pro bono projektima u kojima svoje znanje i iskustvo možemo iskoristiti na malo drugačiji način te pomoći onima kojima je to najpotrebnije', najavio je Jurišić.