Hrvatski studio za razvoj videoigara Gamechuck i Novi sindikat nedavno su potpisali prvi kolektivni ugovor (KU) u gejming industriji u Hrvatskoj. Dokument ugovara skraćeno radno vrijeme, veći broj slobodnih dana i 10 posto udjela u dobiti za radnike Gamechucka. To, doduše, nije jedina nova stvar koja se događa u poznatom startupu. Uhvatili smo priliku i razmijenili nekoliko riječi sa suosnivačem firme Aleksandrom Gavrilovićem
Posljednji put kad smo posjetili Gamechuck još su se nosili s teretom uzrokovanim pandemijom, izdali su izvrstan arkadni platformer, a govorili su i o adaptaciji njihovog Gamechuck Arcadea u pravu pravcatu simulaciju viljuškara za virtualnu stvarnost.
'Napokon dolazi vrijeme poslije korone i otvoreni su kafići, što znači da će se pojaviti mogućnost da naš projekt Gamechuck Arcades opet zaživi', komentira Gavrilović. Naime kompanija je prije nekoliko mjeseci za njega dobila nagradu na natjecanju WeMakeFuture te će ga uskoro predstaviti i na natjecanju u Riminiju.
'Što se tiče VR simulacije viličara koju smo radili za projekt Skills Power unutar Manpower grupe, ona je također dobila neke nagrade i nominacije', dodaje Gavrilović. Najzanimljiviji dio projekta je, doduše, mogućnost formalne akreditacije ovakve vrste edukacije.
'To će donijeti znatne uštede i omogućiti ljudima da se školuju i certificiraju za deficitarna zanimanja bez plaćanja najmova skupih strojeva poput viličara te će prvu trećinu svih lekcija proći koristeći VR instruktora. To je budućnost koju ćemo uskoro možda i doživjeti jer su HZZ i Ministarstvo rada također partneri u tom projektu', ističe.
Velik broj IT kompanija u posljednje vrijeme žali se na težak proces pronalaska novih kadrova. Kakvo je stanje u gejming industriji - teže ili lakše nego kad su počinjali? Prema Gavriloviću, teško je reći kada je bilo lakše.
'Kada smo počinjali, ljudi koje smo zapošljavali često su bili prijatelji koji nisu imali nikakva radna iskustva u game developmentu, nego samo želju raditi u toj industriji. Što smo veći kao studio, to je taj 'bazen prijatelja' koje možemo pozvati sve manji, ali smo zato zanimljiviji većem broju ljudi koje ne poznajemo', ističe.
Suosnivač Gamechucka kaže da su im se na nekoliko nedavnih natječaja javili crtači i programeri s deset i više godina iskustva.
Sigurnost kolektivnog ugovora
Nedavno potpisivanje prvog kolektivnog ugovora u gejming kompaniji u Hrvatskoj velik je korak naprijed. Na pitanje jesu li nedavni rezultati i sam ugovor utjecali na plaće, Gavrilović je dao jednostavan odgovor.
'Kao što je već poznato, Gamechuck je tvrtka pod kolektivnim ugovorom koji je javno dostupan na našim web stranicama, tako da su sve plaće i njihov godišnji rast unaprijed definirani, bar u minimalnoj mjeri, te sadrži i dodatke za godine poslovanja, udio u dobiti i slično', ističe.
Gavrilović je svjestan toga da loše poslovanje može značiti bankrot svake tvrtke, pa i one s kolektivnim ugovorom, no vjeruje da je kod njih to znatno otežano jer imaju mehanizme demokratske kontrole financija i održivosti poslovanja, poput zadržavanja barem 50 posto dobiti u tvrtki (do sada su uvijek zadržavali 100 posto).
O metaverzumu i gejmingu
U jeku sve veće priče o metaverzumu, NFT-omaniji i kriptovalutama govori se sve više o NFT igrama, odnosno integraciji blockchaina u gejming. Gamechuckov pogled prema metaverzumu i NFT-u je oprezan, prije svega zato što je kripto tijekom proljeća prošao kroz 'kriptopokalipsu'.
Ipak, ne poriču mogućnost da ćemo uskoro više slušati o njima.
'Moguće je da ćemo doživjeti i njihov veliki povratak na scenu, a u Hrvatskoj već ima ozbiljnih studija koji se počinju baviti time. Mislim da će ti trendovi sigurno više zaživjeti kada se riješe etički i ekološki problemi inherentni blockchain tehnologiji. Također, game design NFT igara često je neinspirativan, a do promjene bi moglo doći ako se više indie studija počne ozbiljnije baviti time, a preduvjet za to je opet ranije spomenuto rješavanje etičkih i ekoloških problema koji smetaju i indie dijelu industrije i core igračima', ističe naš sugovornik.
O radu u Hrvatskoj
Gavrilović tvrdi da je najveća prednost rada u Lijepoj Našoj neobično jeftina visokoobrazovana radna snaga - i u neto i u bruto iznosu.
'Nažalost, političko kadroviranje u 'prvobitnoj akumulaciji' ostavilo je kapital u rukama ljudi koji nisu zainteresirani ulagati u budućnost države i društva, a pogotovo ne prepoznaju industriju videoigara kao interesantnu, osim u slučajevima ulaganja koji su više osobne prirode nego strateške odluke', kaže.
Nasreću, suosnivač Gamechucka tvrdi da nove generacije ipak nekako uspijevaju doći do kapitala i za neko vrijeme stvoriti značajnu novu vrijednost. Ovo najviše potvrđuje nekoliko visoko profilnih gejming akvizicija proteklih godina - Devolvera, Stillfronta, Playrixa i slično.
'U zadnje vrijeme veliku pomoć u dobivanju prvog novca za rad daju i javna sredstva poput fonda Kreativna Europa, koji je u hrvatske igre do sada uložio preko pola milijuna eura, ili Ministarstva kulture, koje je do sada u hrvatske gejming studije uložilo više milijuna kuna ukupno. Ove godine je prvi put i HAVC financirao videoigre ukupnim iznosom od 595.000 kuna, što će rasti u idućim godinama', objašnjava Gavrilović.
Planovi, ambicije i sve ostalo
Što se planova za skoru i dalju budućnost tiče, Gamechuck se veseli konferenciji Reboot, tijekom koje će predstaviti nekoliko novih projekata.
'Jedan od njih i domaćoj publici vjerojatno najzanimljiviji je Profesor Baltazar, čija smo prava korištenja ljetos dobili od Zagreb filma', kaže Gavrilović.
'Osim toga, dovršavamo naš novi retro naslov Midwintär te tražimo izdavače za Trip the Ark Fantastic, no ništa od toga neće biti dovršeno u 2022. godini', zaključio je.