Kako bi mogle stati na kraj trgovcima prevarantima, države unutar Europske unije će dobiti šire ovlasti koje će im, između ostalog, omogućiti prekograničnu suradnju, inspekcije, tajnu kupnju radi prikupljanja dokaza...
Europski parlamentarci odobrili su nova pravila internetske trgovine koja će, jednom kad ih potvrdi Vijeće Europe, vrijediti na cijelom području Europske unije.
Nova pravila dio su izmijenjene Uredbe o suradnji u zaštiti potrošača (Consumer Protection Cooperation, CPC), a predviđaju davanje širih ovlasti nacionalnim vlastima za zaustavljanje online muljanja i prijevara.
Trebala bi omogućiti usklađeno djelovanje država članica kako bi se spriječilo prekogranično kršenje zakona u Uniji, bolju zaštitu potrošača od prijevara te brže otkrivanje i zaustavljanje trgovaca koji se ne pridržavaju pravila i propisa.
Cilj je zatvoriti rupe u zakonu koje su dosad omogućavale kršenje zakona i propisa vezanih uz zaštitu potrošača online, kao i smanjiti razlike u sustavima zaštite od države do države.
Kakve će ovlasti dobiti vlasti?
Vlasti će tako, između ostalog, moći:
1) Zatražiti bilo koje relevantne informacije od bilo kojeg javnog tijela u državi članici, kao i od privatnih te pravnih osoba, kao što su pružatelji usluga plaćanja, pružatelji usluga pristupa internetu, telekomi, registri domena i pružatelji usluga hostinga te banke.
2) Zatražiti podatke i informacije od osoblja koje trgovac zapošljava te snimati njihove izjave, ući u bilo koji relevantan objekt, zemljište ili prijevozno sredstvo kako bi obavile inspekciju.
3) Provjeravati je li došlo kršenja propisa za vrijeme i nakon kupovine roba i usluga te obaviti tajnu kupnju kako bi provjerile pridržava li se trgovac zakona i propisa te tako prikupile dokaze.
4) Testirati, pa i rastaviti proizvod kako bi ga provjerile.
5) U pojedinim slučajevima (primjerice, ako trgovac prikriva identitet ili se seli iz zemlje u zemlju kako bi izbjegao provedbu zakona) naložiti isticanja vidljivog upozorenja potrošačima na web stranici.
6) Naložiti izmjenu ili uklanjanje web stranice i drugih digitalnih sučelja, odnosno zatražiti da im se zapriječi pristup ukoliko ne postoji drugi način na koji onemogućiti kršenje zakona.
7) Od pružatelja usluga hostinga zatražiti uklanjanje, ograničavanje ili onemogućavanje pristupa aplikaciji, web odredištu i drugim sučeljima online ukoliko ne postoji drugi način na koji zaustaviti nelegalni rad.
8) Globiti prekršitelje (jednokratno ili na rate).
Kakve nepoštene aktivnosti trgovaca nastoje suzbiti?
S kakvom se praksom online trgovaca europske vlasti nastoje obračunati? Evo nekoliko primjera:
- trgovac online koji ne isporučuje dizajnerski namještaj koji je nudio na prodaju, a koji se preselio četiri puta tijekom tri godine
- kratkotrajna prekogranična promocija jeftinijih zrakoplovnih karata koje je tvrtka kasnije otkazala
- diskriminacija potrošača temeljem države iz koje dolaze pri kupovini ili najmu vozila.
Europska komisija će koordinirati akcije u slučajevima kad kršenje propisa nanosi ili može nanijeti štetu zajedničkim interesima potrošača u bar dvije trećine država članica EU-a, koje zajedno čine bar dvije trećine stanovništva Unije.
Parlament je promjene spomenute uredbe izglasao s 591 glasom za, 80 protiv i 15 suzdržanih. Nakon što ih prihvati Vijeće Europe u primjenu će krenuti 24 mjeseca nakon što stupe na snagu.
Prevaranti će se brzo prilagoditi
'Usvojene izmjene svakako će pomoći u zaštiti potrošača pri kupovini preko granice (unutar EU-a), no neće ih i skroz riješiti jer će ovisiti o njihovoj provedbi u svakoj članici Unije.
Potrošači koji kupuju u drugim članicama EU-a bit će zaštićeniji od loših praksi nekih trgovaca, poput automatskih naplata kakve je radio Skype, Geo-IP namještanja cijena koje koriste portali za prodaju avionskih karata te netransparentnosti cijena koje možemo vidjeti u trgovinama što iznajmljuju automobile.
Prijevare će biti teško suzbiti jer će se prevaranti brzo prilagoditi, a i kontrola je moguća jedino unutar EU-a', rekao je tportalu Vanja Bunjevac, konzultant za e-trgovinu u tvrtki Inchoo.
Bunjevca brine to što vlasti misle stati na kraj prevarantima mehanizmima blokiranja stranica. 'To može otići i dalje od razine zaštite potrošača. Vrlo je zabrinjavajuće to što se ove mjere mogu provoditi bez dozvole suda, što do sada nije bilo moguće', upozorio je Bunjevac.
Kako bismo povećali razinu zaštite u Hrvatskoj, tijela koja će biti zadužena za provedbu ovog zakona moraju ga početi aktivnije provoditi i unutar naše države. Trebali bi ponuditi pomoć trgovcima kako bi ispunili uvjete koje traže zakoni i propisi, a ne odmah kažnjavati', poručio je Bunjevac.
Da su kontrole itekako nužne, ističu i u Hrvatskoj udruzi banaka.
'Kako raste online kupnja u Hrvatskoj, a posebno nakon ulaska u EU, svakako bi kvalitetna kontrola iznimno velike ponude inozemnih trgovaca bila dobra za jaču zaštitu potrošača.
No, neovisno o dodatnim zakonskim uredbama, i dalje je važno stalno educirati potrošače kako se mogu najbolje zaštititi pri online kupnji, kako provjeriti kome mogu dati svoje podatke, koje internetske stranice izbjegavati, što provjeriti prije odluke o kupnji i tako dalje', pojasnili su iz Hrvatske udruge banaka na upit tportala.