Uklonite sve nepotrebno, ostavite samo najčišći oblik: saznajte kako i zašto Mazdin Kodo dizajn prihvaća minimalistički princip 'manje je više'
Japanska Mazda je iznijela viđenje minimalističkog dizajna svojih automobila na prilično zanimljiv način. Prema japanskom proizvođaču, dugo su vremena ljudi mislili – i rečeno im je – da sreća dolazi od toga da se okružite sa što je moguće više imovine. U osnovi, od ove premise je živjelo 20. stoljeće. Ali kako je vrijeme prolazilo, mnogi su shvatili da je ovo obećanje sreće iluzija: što više posjedujete, to vas svaka pojedina stvar čini manje sretnim – i još više postajete ovisni o posjedovanju. A možda čak i gore, odvraća vas od sreće koja dolazi iz nematerijalnih stvari, poput uživanja u prirodi, ljubavi, prijateljstva ili potrage za mudrošću i osobnim rastom. Ukratko: 'više, više, više' nije održiv koncept - ne na razini osobne sreće ili u vezi s globalnim resursima i utjecajem klime.
U sve složenijem svijetu mnogi ljudi stoga žele povratak jednostavnosti. Zbog toga su danas u trendu minimalistički pokreti kao što je jednostavno življenje, koje oličavaju istaknute ličnosti poput Marie Kondo – ali oni su sve samo ne novi razvoj. Kondo, također poznata kao Konmari, japanska je savjetnica za organizaciju, autorica i TV voditeljica. Kondo je napisala četiri knjige o organiziranju, koje su zajedno prodane u milijunima primjeraka diljem svijeta.
Japanska kultura i njezine filozofije dizajna poznaju mnoge principe koji su stoljećima implementirali minimalističke principe. Oni su također osnova za Mazdin Kodo dizajn, ne zato što je minimalizam moderan, već zato što je dio japanskih kulturnih korijena.
Upitan što dizajn čini japanskim dizajnom, bivši Mazdin globalni voditelj dizajna, sadašnji viši suradnik dizajna marke i otac Kodo dizajna Ikuo Maeda je odgovorio: 'Manje je više. Prvo i najvažnije, japanski dizajn mora biti jednostavan i čist.' Model za ovu filozofiju dizajna je prirodni svijet s kojim je japanska estetika uvijek bila duboko povezana. Bilo da se radi o naglasku na otvorenosti u tradicionalnoj japanskoj arhitekturi, koja se oslanja na pokretne zidove za uokvirivanje krajolika izvana, ili o godišnjem spektaklu cvjetanja trešnje s njegovim bezbrojnim manifestacijama u umjetnosti: svijet prirode nikada nije daleko kada su u pitanju japanske ideje ljepote. Prožima sve, od umjetnosti do svakodnevnog života i preferencija ljudi.
Jedna od filozofija koje spajaju prirodu i kulturu u japanskom dizajnu je Ma koja se odnosi na koncept negativnog prostora. U uređenju prostorija japanski arhitekti, primjerice, koriste samo nekoliko pažljivo odabranih elemenata. Ma je ljepota i napetost koja se nalazi unutar praznog prostora između tih elemenata. Primijenjeno na kontekst izrade automobila, to znači oduprijeti se iskušenju da se dizajn preoptereti mnogim stranim elementima te biti suzdržan i minimalan u pogledu unutarnjih ili vanjskih značajki kako bi se stvorio prostor za oko da luta i uživa u onome čega nema jednako kao i u onom je tamo.
Još jedna filozofija koja nadopunjuje Ma je Kaicho, koja se bavi njegom i poboljšanjem prostora koji Ma stvara. To čini skladnim kombiniranjem različitih materijala i tekstura koji se međusobno nadopunjuju, postajući više od zbroja svojih dijelova i proizvodeći jednostavnost i sofisticiranost iz složenosti. Rasvjeta je također ključni atribut Kaicha. Za Mazdu to znači korištenje suptilnog, mekog, neizravnog osvjetljenja kako bi se poboljšao osjećaj harmonije u njezinim automobilima.
'Mazdina filozofija je učiniti stvari prirodnim, lakim i ne ometajućim za vozača', kaže glavni dizajner Mazde CX-60 Akira Tamatani. 'Želimo vidjeti kako ljudi u našim automobilima provode obogaćeniji život.' A obogaćen život je za sve više i više ljudi, život u kojem možda imate manje – ali ono što imate uistinu nešto vrijedi.