Tehnologija head-up zaslona nije nova, ali tek se posljednjih godina plasirala na masovno tržište, između ostalog zbog kompaktnijeg dizajna tehnologije i optimizacije prostora same instrumentne ploče
U posljednje vrijeme vodi se prilično zanimljiva rasprava o tome jesu li moderne tehnologije u automobilima napredak ili opasnost po sigurnost. I bio bi doista veliki paradoks da neki najmoderniji sustav sigurnosti bude potpuna opreka svojoj prvobitnoj namjeni. Pogledajmo ovu temu malo detaljnije.
Head-up prikazi (displeji) pronašli su svoj put na masovno tržište u mnogim modernim automobilima. Podrijetlo ovih sustava leži u vojnom području te ih koriste posebno obučeni vojni piloti, no prosječni vozač treba jednostavnu i jasnu informaciju. Mi smo se susreli uživo s ovim sustavom još 2008. godine na svjetskoj prezentaciji modela Peugeot 3008 u našem prelijepom Dubrovniku. U višoj razini opreme Peugeot je bio opremljen malenim preklopnim plastičnim zaslonom iznad instrumentne ploče. Na tom zaslonu u ravnini vozačevog vidnog polja mogli ste očitati upozorenje o daljini, koje upozorava vozača ako je preblizu automobilu ispred. Isto tako su bili prikazani detalji tempomata i ograničenje brzine. Tada nam se to činilo jako zanimljivo i vrlo korisno jer je ovaj sustav trebao osigurati manje ometanja za volanom dok vozite, ali ponekad ovaj napredni sustav može djelovati i suprotno.
Ometanje za volanom jedan je od najčešćih uzroka nesreća na cesti. Ne samo što je gledanje na pametni telefon za vrijeme vožnje opasno, već može biti opasno i ako naizmjenično gledate cestu ispred vas, brzinomjer ili mjerač goriva, jer potrebno fokusiranje očiju i podešavanje svjetline traje, prema nekim mjerenjima, otprilike pola sekunde. Pri brzini od recimo 120 kilometara na sat, pola sekunde pomanjkanja fokusa odgovara udaljenosti od oko 17 metara, koju prijeđete gotovo slijepi jer ste zaokupljeni nečim drugim. Ovo se može spriječiti head-up zaslonom, na kojem su važne informacije poput brzine ili informacija iz navigacijskog sustava projicirane na vjetrobransko staklo.
Ovi sustavi dovode informacije točno tamo gdje su potrebne: u vozačko vidno polje. Vozač se manje zamara jer više ne mora neprestano prebacivati svoj vid na blizinu i na daleko, barem tako kažu stručnjaci. Iako su dugo vremena ovi zasloni bili dostupni samo u premium markama, gdje su se podaci projicirali izravno na vjetrobransko staklo, sada su stigli i u kompaktnu, ljudima dostupniju klasu. Vidjeli smo to na primjeru Peugeota 3008, ali i mnogih drugih marki.
Tehnologija nije nova, ali tek se posljednjih godina plasirala na masovno tržište između ostalog zbog kompaktnijeg dizajna head-up tehnologije i optimizacije prostora same instrumentne ploče. Složena tehnologija zrcala uglavnom se nalazi u prednjem dijelu nosača instrumenta, odnosno iznad stupa upravljača.
Osim toga, cijene ovakvih naprednih sustava pale su zbog većih proizvodnih serija jer su head-up zasloni sada vrlo popularni, pogotovo jer se nudi jeftinija verzija izrađena od pleksiglasa u manjim i srednje velikim vozilima. U ovoj varijanti, već smo rekli, informacije se ne projiciraju na veliko vjetrobransko staklo, već na mali sklopivi i prozirni kvadratni komad od pleksiglasa u vidnom polju vozača. Doplata za ovakav sustav stoji između 600 i 800 eura.
Sustav je znatno skuplji ako se podaci stvarno projiciraju na vjetrobransko staklo. U tu svrhu mora biti ugrađeno posebno vjetrobransko staklo u koje je ugrađena posebna folija. Ako se takvo staklo ne obradi precizno, rezultat može biti nejasan prikaz.
Isto tako, na takvom zaslonu ne bi smjelo biti previše podataka jer bi to moglo uzrokovati dodatno ometanje vozača. Stoga bi sustavi trebali biti ograničeni na osnovne podatke, poput brzine, upozorenja o opasnosti i upozorenja da je trenutak za promjenu stupnja prijenosa. Ključno je da dođe do višestrukog upozorenja vozača. Ako, primjerice, on sam opazi pješaka, sustav pomoći upućuje na prepreku zvukom upozorenja, a zaslon će treptati upozoravajući. No to zna biti posebno iritantno za samog vozača i skrenuti mu potrebnu pažnju u presudnom trenutku, i po tom pitanju treba biti jako oprezan.
Head-up zasloni dostupni su i kao sustavi koji se mogu naknadno ugraditi u vozilo. Varijante se kreću od aplikacija za pametne telefone do malih projekcijskih uređaja koji su postavljeni iznad instrumentne ploče, a stoje između 60 i 600 eura. Treba reći i da se vodi računa o tome da upravljanje takvim sustavom ne postane presloženo jer bi se time mogla dodatno omesti pažnja u vožnji.
U međuvremenu, proizvođači rade na sljedećoj generaciji head-up zaslona koji zahvaljujući proširenoj stvarnosti omogućuju daljnje spajanje stvarnog i virtualnog svijeta na vjetrobranskom staklu. Budući sustavi također pružaju podatke o vožnji u tri dimenzije, a poruka upozorenja tada se prikazuje ne samo u vidnom polju vozača, već točno na mjestu opasnosti na cesti. I danas sve češće korištena navigacija također postaje jasnija kroz pojačanu stvarnost. Dobavljač Continental razvio je sustav u kojem dobro vidljiva strelica postavljena na cestu označava točno u koju traku treba skrenuti. Vozaču se tako čini da su upute na vjetrobranskom staklu dio stvarne vozačke situacije.