OD sezone 2026

'Pogled kroz ključanicu': Audi o razvoju pogonske jedinice za Formulu 1

02.07.2024 u 10:00

Bionic
Reading

Zajedno s pogonom u Hinwilu (Švicarska), tim iz Neuburga (Njemačka) činiti će buduću tvorničku momčad s kojom će se Audi natjecati u najvišoj klasi 2026. godine. Audi F1 Power Unit 'Made in Germany' ostvaruje veliki napredak iza zatvorenih vrata

Rad na pogonskoj jedinici (Audi Power Unit) za Audijev ulazak u Formulu 1 traje više od dvije godine. Posebno stvoren Audi Formula Racing GmbH (AFR) u Neuburgu a. d. Donau, u Njemačkoj, je odgovoran za razvoj F1 hibridnog pogona ('Power Unit') i uspješno je završio fazu postavljanja. Zajedno s pogonom u Hinwilu, tim iz Neuburga činiti će buduću tvorničku momčad s kojom će se Audi natjecati u najvišoj klasi 2026. godine. Audi F1 Power Unit 'Made in Germany' ostvaruje veliki napredak iza zatvorenih vrata. Direktor AFR-a Adam Baker i CTO (tehnički direktor) AFR-a Stefan Dreyer daju uvid u trenutno stanje.

Rad na razvoju pogonske jedinice za Formulu 1 u pogonu u Neuburgu traje od proljeća 2022. Što je do sada postignuto?

Baker: Nakon samo dvije godine, naša pogonska jedinica, koja se sastoji od motora s unutarnjim izgaranjem, elektromotora, baterije i upravljačke elektronike, dinamično radi na ispitnom stolu. Uspješno spajanje različitih komponenti u jednu cjelinu rezultat je napornog rada i odličnog timskog rada. Audi Power Unit već je prešao simulirane trkaće udaljenosti na ispitnom stolu. Dobili smo puno vremena na testiranju s pojedinačnim komponentama 2023. godine i uspjeli smo paralelno ugraditi stečeno iskustvo u sljedeće faze izgradnje. Ostvarene su značajne prekretnice i ciljevi, što cijelom timu daje dobar osjećaj.

Dreyer: Proveli smo vrlo ambicioznu modernizaciju i proširenje našeg testnog postrojenja. Danas imamo 22 vrhunska ispitna stola u testnom postrojenju. Naši novi razvojni alati su najsuvremeniji i omogućili su nam postizanje strme krivulje učenja. Testiranjem na ispitnom stolu u simuliranim uvjetima utrke dobivamo važne uvide u ovoj fazi projekta. Nakon uspješnih trkaćih udaljenosti s Power Unitom, uskoro ćemo isto učiniti i s cijelim pogonskim sustavom, što znači kombinaciju Power Unita i prijenosa. Istovremeno, idemo punim gasom s razvojem performansi kako bismo ostvarili ciljeve koje smo si postavili.

Na kojim se stazama Audi Power Unit već vozio?

Dreyer: Pokrećemo pogonsku jedinicu na ispitnom stolu s različitim izgledima iz trenutnog F1 kalendara, ovisno o svrsi testa. Na primjer, Las Vegas je zanimljiv našem razvojnom timu u smislu ukupnog upravljanja energijom. Nekoliko brzih i sporih zavoja koji se izmjenjuju i gotovo dva kilometra vožnje punim gasom na Las Vegas Stripu pružaju savršeno razvojno okruženje za fino podešavanje motora s unutarnjim izgaranjem i komponenti ERSsustava za povrat energije (Energy Recovery System).

Baker: Slušanje Audi Power Unita kako se danas simulira na stazama poput Spielberga, Singapura ili Las Vegasa, ne samo da će se svi koji su uključeni naježiti, već nam također daje osjećaj da smo veliki korak bliže našoj prvoj utrci 2026. godine.

Kako se razvojni odjel postavio za ovaj zahtjevan projekt?

Dreyer: Bilo je posebno važno uspostaviti široku bazu u svim područjima, stvoriti dobre temelje za razvoj pojedinačnih komponenti – motora s unutarnjim izgaranjem, elektromotora, baterije, upravljačke elektronike, softvera – kako bi ih se što prije međusobno koordiniralo pozornici. Iskustva iz prijašnjih projekata motosporta s visokonaponskom tehnologijom, Le Mansa, Formule E, ali i iz aktualnog projekta Dakar, puno su nam pomogla. U prošlosti smo već dokazali da možemo razviti konvencionalne, hibridizirane i isključivo električne pogone. Ipak, izazov u Formuli 1 potpuno je drugačiji u smislu vrhunske tehnologije i natjecanja. To se također odnosi na naše partnere i dobavljače – svjedočimo vrlo jakoj predanost sa svih strana.

Kratke biografije odgovornih ljudi za F1 projekt

Adam Baker je rođen u Australiji 1974., a njemački je državljanin od 2018. Radio je kao inženjer za razne proizvođače i timove u nekoliko međunarodnih trkaćih serija. Između 2002. i 2009. radio je za tri momčadi kupaca (customer team) i tri tvorničke momčadi u Formuli 1, nedavno u BMW-u kao voditelj utrke i testne ekipe odgovorne za F1 pogon. Od 2018. Baker je bio direktor sigurnosti u FIA-i prije nego što mu je Audi 2021. povjerio zadatak postavljanja cjelokupnog tehničkog, strateškog, operativnog i financijskog koncepta za Audijev ulazak u Formulu 1. Kao generalni direktor Audi Formula Racing GmbH, odgovoran je za pogon u Neuburgu i razvoj pogona F1 projekta koji se tamo odvija.

Stefan Dreyer je rođen u Stuttgartu 1973. godine, a diplomirao je strojarstvo diplomskim radom u Audiju. Otac dvoje djece oduvijek je imao strast prema motorsportu. Karijeru je započeo u Audi Sportu kao inženjer motora u odjelu za sportske i specijalne motore u Ingolstadtu i napredovao do voditelja razvoja za sve motorsport projekte. Dreyer je bio uključen u rano planiranje projekta F1. Pod njegovim vodstvom tehnički i sportski propisi su pregovarani s FIA-om, što je rezultiralo postavljanjem ključnog kamena temeljca za ulazak Audija u F1. Kao tehnički direktor tvrtke Audi Formula Racing GmbH u Neuburgu, odgovoran je za tehnički razvoj Audijeve pogonske jedinice.

Iako je gradnja u Neuburgu završena, povećava li se intenzitet?

Baker: Bilo je posebnih prekretnica gotovo svakog mjeseca od početka projekta u proljeće 2022., na primjer početak izgradnje za proširenje naše infrastrukture, početak testiranja za jednocilindrični motor, prvo ispitivanje elektromotora na stolu i V6 motor te prve trkaće udaljenosti s kompletnom jedinicom snage. Činjenica da se cijeli naš tim može u potpunosti koncentrirati na razvoj pogonske jedinice za 2026. prednost je za Audi. Preostalo vrijeme do 2026. odnosi se na postizanje naših razvojnih ciljeva u smislu maksimalnih ukupnih performansi vozila s punim fokusom. Ostat će uzbudljivo do prve utrke – a i nakon nje, naravno.

Dreyer: Intenzitet je dobra ključna riječ za razvoj našeg učinka. Propisi dopuštaju ukupno tri ispitna stola za jednocilindrične testove, na primjer, koje FIA ​​ne ograničava u pogledu vremena rada. Taj maksimalni broj u postrojenju što je moguće intenzivnije koristimo za razvoj procesa izgaranja za motore s unutarnjim izgaranjem. Do sada smo postigli sve ciljeve koje smo si postavili za učinak i učinkovitost u ovoj fazi. Osim toga, naš razvoj goriva traje od 2022. sa snažnim partnerom koji ima dugogodišnje iskustvo u Formuli 1. Ovo je zaista odlučujući čimbenik za naš projekt, budući da će novo održivo gorivo za 2026. imati još veću konkurentsku važnost.

Od ove godine postoji i ograničenje troškova (cost-cap) za razvoj Power Unita. Kako možemo zamisliti svakodnevno poslovanje pod ograničenjem troškova FIA-e?

Baker: Kao i svi drugi timovi Formule 1 i proizvođači pogonskih jedinica, bili smo suočeni s izazovom da se postavimo u skladu s tim. Sve je u učinkovitosti ograničenja troškova i usklađenosti s ograničenjem troškova. Jedna prednost bila je ta što smo mogli započeti s praznim listom papira, da tako kažem, stvarajući vlastitu tvrtku, Audi Formula Racing GmbH, za projekt. Imali smo jasnu sliku struktura, sustava, procesa i ispravan način razmišljanja od samog početka. Tema financija ima izravan utjecaj na učinak zbog ograničenja troškova. Nikada nije postojala tako izravna veza između operativne učinkovitosti i sportskog uspjeha u Formuli 1. Činjenica da možemo raditi na granici ograničenja troškova s ​​razvojem PU-a stavlja nas u rang s našim konkurentima.

Koliko je bilo važno moći se osloniti na postojeću infrastrukturu u Neuburgu?

Dreyer: Infrastruktura koju je Audi stvorio za motorsport 2014. bila je vrlo dobra osnova. To nas je dovelo u poziciju da započnemo razvoj Power Unita 2022. Kako bismo ovu infrastrukturu prilagodili slučaju upotrebe Formule 1, izgradili smo novu zgradu za dodatne ispitne stolove, najsuvremenije radionice i laboratorije paralelno s našim razvojne aktivnosti. Svi novi ispitni stolovi sada su u funkciji i omogućuju nam nastavak razvoja punim gasom.

  • +6
Audi Formula 1 Izvor: Promo fotografije / Autor: Audi AG

Po prvi put u posljednjih nekoliko godina F1 pogonska jedinica ponovno se razvija u Njemačkoj. Je li bilo teško zaposliti zaposlenike za mjesto u Neuburgu?

Baker: Lokalna blizina naše matične tvrtke Audi u Ingolstadtu za nas je velika prednost na mnogo načina. Mnogo je tehničkih stručnjaka u regiji, posebno za razvoj komponenti pogonskih sklopova. Ostali proizvođači pogonskih jedinica F1 nalaze se u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Italiji i Japanu. Ako želite dovesti zaposlenike iz konkurencije, oni se obično moraju preseliti u drugu zemlju – to je izazov, ali za nas nije ništa veći nego za bilo koga drugog. Ljudi ne samo da moraju biti spremni na promjenu poslodavca, već i države. Činjenica da smo bili uspješni u zapošljavanju iskusnih inženjera i tehničara od svih drugih proizvođača pogonskih jedinica pokazuje da su naš projekt i lokacija atraktivni – također za međunarodne stručnjake i talente. Sada imamo široku kombinaciju u timu sa zaposlenicima iz 23 zemlje.

Dreyer: Ne samo da imamo široku međunarodnu bazu, već smo također ojačali našu postojeću stručnost u motorsportu u Audi Sportu s vanjskom F1 stručnosti. To nam je pomoglo znatno ubrzati krivulju učenja. Svi projektu daju maksimum i jedva čekaju ulazak u Formulu 1. Motivacija je iznimno velika, a osjeća se i snažan timski duh.

Možete li nam dati izglede? Na kojim temama Neuburg i Hinwil već rade zajedno?

Dreyer: S tehničke strane, već radimo u pravom tvorničkom timskom načinu rada na obje lokacije. Fokus je ovdje na integraciji Power Unita s važnim detaljima kao što je upravljanje toplinom. Bliska suradnja postoji i na mjenjaču. Unutrašnje dijelove razvijamo u Neuburgu, dok se strukturni dijelovi poput kućišta mjenjača i stražnje osovine proizvode u Hinwilu, u Švicarskoj. Testiranje kompletnog pogona, koji se sastoji od pogonske jedinice i mjenjača, zatim se odvija na našem testnom stolu za pogonski sklop. Ova podjela je svrsishodna u smislu učinka i stručnosti.

Baker: Rano smo započeli s timom za koncept 2026. u Hinwilu još u siječnju 2023. Ovaj rad sada se intenzivira s trenutnim propisima o šasiji. Naš cilj je jasan: u potpunosti iskoristiti prednosti i mogućnosti tvorničkog tima u pogledu pakiranja i integracije pogonske jedinice.