S istekom dvojnog iskazivanja cijena okončan je i projekt Tajni kupac koji je pokrenulo Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja s ciljem boljeg informiranja i zaštite potrošača u prvoj godini uporabe eura u Hrvatskoj, a najviše primjedbi bilo je na neprimjeren rast cijena, piše u srijedu Večernji list
Šest je udruga za zaštitu potrošača iz različitih krajeva sudjelovalo u projektu koji je počeo još 1. kolovoza 2022., a njihovi su tajni kupci iz mjeseca u mjesec popisivali i pratili kretanje cijena odabranih proizvoda.
Udruga Centar za edukaciju i informiranje potrošača “pokrivala” je Osječko-baranjsku, Vukovarsko-srijemsku i Brodsko-posavsku županiju. Tijekom 17 mjeseci pratili su poštuju li trgovci dvojno iskazivanje cijena, preračunavaju li ih ispravno ili zaokružuju, poštuju li Etički kodeks ako su ga potpisali, kako se kreću cijene cijena robe i usluga, a usto su građane savjetovali o euru.
Terensko je praćenje obuhvaćalo 62 unaprijed određena proizvoda i usluge na 10 prodajnih mjesta i 5 mjesta pružanja usluga.
Prilikom savjetovanja građana najviše je primjedbi bilo na neprimjeren rast cijena, što smo i sami zabilježili na terenskim praćenjima. Tu je tijekom projekta nedostajao mehanizam “sankcije” trgovaca koji su neopravdano podizali cijenu.
Naime, u prvih 15 dana nakon uvođenja eura, inspekcije su pojačano provjeravale trgovce i pružatelje usluga koji su podigli cijene, što je nakon toga izostalo. Veći broj poskupljenja zabilježen je od početka ožujka, kada se smanjio broj provjera trgovaca koji neopravdano podižu cijene zbog uvođenja eura, rezimira Tanja Popović Filipović, voditeljica projekta u ime Centra za edukaciju i informiranje potrošača u svom izvješću.
Iznesena poskupljenja zabilježena su tijekom cjelokupne provedbe projekta, proizvodima kojima je ograničena cijena mjerom Vlade RH naknadno je snižena cijena.
Iako predstavnici udruga ni u jednom trenutku nemaju prikaz ni evidenciju porasta troškova koji su potencijalno mogli utjecati na opravdan ili neopravdan rast cijena kod trgovaca i pružatelja usluga, u Centru za edukaciju i informiranje potrošača mišljenja su da je provedba projekta ipak utjecala na manji rast cijena određenih proizvoda i usluga. No, u budućim sličnim projektima, kažu, moraju biti znatno povezaniji s inspekcijama kako bi osigurali kvalitetnu zaštitu potrošača u Hrvatskoj, piše novinarka Večernjeg lista Suzana Lepan-Štefančić.