JESU LI UISTINU OPASNIJA?

Što stoji iza odluke norveške brodarske tvrtke da zabrani prijevoz elektrificiranih automobila? Imamo odgovor iz prve ruke!

23.01.2023 u 13:15

Bionic
Reading

Havila Voyages je zatražila vanjsku procjenu u vezi s prijevozom automobila i motornih vozila na njihovim brodovima, a analiza rizika je dovela do odluke da dopuste prijevoz samo motornim vozilima koja koriste fosilna goriva

Ovih dana je u medijima odjeknula vijest koju je objavio norveški NRK, prema kojoj je norveška brodarska tvrtka Havila Kystruten odlučila da više neće prevoziti elektrificirana vozila na svojoj ruti između obalnih gradova Bergena i Kirkenesa.

Treba reći da samo dvije bodarske kompanije Havila Kystruten i Hurtigruten imaju dozvolu za prijevoz putnika i roba na toj dužobalnoj ruti. Treba reći i to da je do 2018. godine Havila Kystruten imala monopol u redovnom prometu između Bergena i Kirkenesa. I dok je Havila Kystruten odlučila obustaviti prijevoz elektrificiranih automobila, njihov konkurent Hurtigruten zasad nema takvih dvojbi.

Slučaj broda Felicity Ace

Teretni brod Felicity Ace, pod panamskom zastavom, 10. veljače 2022. isplovio je iz Emdena u Njemačkoj, prevozeći 3965 Volkswagenovih automobila, uključujući modele Audi, Porsche, Lamborghini i Bentley, s ukupnom procijenjenom prodajnom cijenom do pola milijarde eura.

Teretni dio broda zapalio se 16. veljače 2022. dok je prelazio sjeverni Atlantik u smjeru Davisvillea, Rhode Island, SAD. U to vrijeme brod je bio oko 320 kilometara od otoka Terceira na Azorima. Sva 22 člana posade napustila su brod i preživjela, a evakuirala ih je portugalska mornarica. Kapetan je rekao Reutersu da su se litij-ionske baterije u automobilima zapalile i da se požar može ugasiti samo posebnom opremom.

Evo što su nam rekli iz Havila Kystrutena

Iako će mnoge začuditi ovakav potez ove brodarske tvrtke ne bi trebalo od toga praviti veliku 'paradu', jer prema onome što nam Lasse A. Vangstein, šef komunikacija za Havilu Kystruten kaže ekskluzivno za tportal: ' Imamo 2 broda u pogonu i još uvijek čekamo isporuku posljednja 2. Svi brodovi su identični, a možemo prevoziti do 5 automobila/vozila odjednom.'

Dakle, nije riječ o nekom masovnijem prijevozu automobila na njihovim brodovima, poput npr. trajektnih linija koje povezuju kopno i naše mnogobrojne otoke.

Odgovor na naš upit o zabrani prijevoza elektrificiranih vozila vam prenosimo u cijelosti.

Havila Kystruten

'Sigurnost shvaćamo ozbiljno'

Nakon analize rizika koju je provela tvrtka Proactima AS, Havila Voyages je odlučila da se samo automobili i motorna vozila koja koriste fosilna goriva mogu prevoziti na brodovima tvrtke, u odabranim lukama duž obalne rute.

Havila Voyages je zatražila vanjsku procjenu u vezi s prijevozom automobila i motornih vozila na brodovima za obalna krstarenja tvrtke. Proactima AS provela je analizu rizika koja je dovela do odluke Havila Voyages da dopusti samo motornim vozilima koja koriste fosilna goriva da se pridruže brodovima u odabranim lukama duž obalne rute. To znači da se na njima ne mogu prevoziti električni, hibridni automobili i automobili na vodik.

'Naša odluka temelji se isključivo na sigurnosti, a zaključak analize rizika je da bi mogući požar u vozilima mogli riješiti sustavi i posada koju imamo na brodu', objašnjava direktor Bent Martini.

'Mogući požar u električnom, hibridnom ili vodikovom automobilu zahtijevat će vanjske napore spašavanja i mogao bi ugroziti ljude na brodu i brodove. Ozbiljno shvaćamo sigurnost i to je naravno rizik koji nismo spremni preuzeti ni pod kojim okolnostima'.

Martini također objašnjava da će Havila Voyages nastaviti raditi na pronalaženju dobrih rješenja koja mogu minimizirati rizik prijevoza ove vrste vozila u budućnosti.

Brodovi Havila Voyagesa opremljeni su najvećim baterijskim paketima na svijetu na putničkom brodu i ekološki su najprihvatljiviji brodovi koji plove obalnom rutom. Martini razumije da se mogu postaviti pitanja zašto se u njemu ne mogu prevoziti ekološki prihvatljivija vozila.

'Najvažnije nam je osigurati sigurnost naših putnika i posade. Naši brodovi izgrađeni su s vlastitim baterijskim paketima, a ugrađeni su u skladu s važećim zahtjevima zaštite od požara na brodovima. To znači da su naše baterije odvojene u izolirane i protupožarne prostorije, sa specifičnim protupožarnim sustavima', kaže.

'Ovo nije komercijalna odluka, ali će imati komercijalne posljedice za našu tvrtku', dodaje.

Bergen i Kirkenes

Nadalje, odlučeno je da će se ukrcaj i iskrcaj privatnih vozila obavljati samo u Bergenu i Kirkenesu, osim servisnih vozila za osoblje koje obavlja nužne poslove na brodovima tvrtke i hitnih vozila. Ovo također pretpostavlja da se radi o čistim fosilnim automobilima.

'Postoji ograničen kapacitet za vozila na brodu, na temelju potrebnog prostora u skladištu za ugovoreni teret. Testiranja tijekom prošle godine pokazuju da se suočavamo s izazovima u nekim lukama na temelju varijacija plime. Ne želimo riskirati štetu ni na vozilima ni na brodovima pri rukovanju privatnim vozilima', objašnjava Martini.

'Potpuno smo svjesni da postoji određeno očekivanje, posebno od obalne zajednice, da brodovi duž obalne rute trebaju pomoći u prijevozu privatnih motornih vozila između luka. Istodobno, u ugovoru s Ministarstvom prometa nije uvjet da brodovi na obalnom putu moraju prevoziti osobne automobile', zaključuje.