Naš je testni model imao trocilindrični benzinski turbo motor obujma 999 cm³ snage 91 KS (67 kW), najvećeg okretnog momenta 160 Nm. Uparen s 5-brzinskim ručnim mjenjačem omogućuje ubrzanje od 0 do 100 km/h u 11,7 sekundi, uz krajnju brzinu od 175 km/h
Dacia Sandero čini se nezaustavljiv kad je riječ o prodajnim rezultatima, drugim riječima, omiljenosti ovog modela među kupcima ne samo na našem domaćem tržištu, već i Europi i izvan nje. Upravo smo danas objavili prodajne brojke Jato Dynamicsa za Europu (28 zemalja) koje nam zorno pokazuju da je Sandero ponovno na vrhu ljestvice modela mjeseca kolovoza ove godine, registrirajući 15.653 jedinica, što je povećanje od 9 posto u odnosu na prethodnu godinu.
Ovime je njegova ukupna količina od početka godine do danas dosegla gotovo 183.000 prodanih jedinica, pretekavši Teslu Model Y na drugom mjestu i na trećem Toyotu Yaris Cross. Spomenimo i kako je Sandero, vodeći u maloprodaji od 2017. godine i zauzeo je 2. mjesto u europskoj prodaji u svim kanalima 2023. godine, s ukupno 3 milijuna prodanih primjeraka od 2008.
Što se Hrvatske tiče, gledamo li od početka 2021. kada je zapravo i stigla na tržište treća generacija Sandera (zajedno s njegovim izvedenicama Sanderom Stepway i Logan) koja je imala svoju premijeru krajem rujna 2020., ovaj je Dacijin B-hatchback uvijek imao zapažene rezultate. Tako je 2021. godine Sandero kod nas s 1252 komada zauzeo 5. mjesto od svih modela, 2022. s 1229 komada 4. mjesto, 2023. s 1465 komada 5. mjesto, a u prvih osam mjeseci ove godine sa 679 komada drži 16. mjesto među svim modelima.
Treba reći kako je Dacia s prvim danom lipnja 2022. godine okrenula novu stranicu u svojoj priči usvojivši novi vizualni identitet. To je podrazumijevalo istovremenu implementaciju novog logotipa na svim modelima u ponudi (Spring, Sandero, Sandero Stepway, Logan, Duster i Jogger), redizajn koncesija, usvajanje novih dizajnerskih načela i primjenu novih boja. Pariški salon automobila 2022. odabran je da bude mjesto na kojem će Dacia široj javnosti po prvi put predstaviti uzbudljive nove proizvode koje razvija, a mi smo to vidjeli i na Danima marke Dacia u Parizu sredinom rujna iste godine.
U Autozoni smo treću generaciju Sandera, točne oznake modela Comfort TCe 90, vozili na njegovoj hrvatskoj premijeri sredinom siječnja 2021., kao i na svom testu model Sandero 1.0 ECO-G 100 krajem veljače iste godine. U međuvremenu je Dacija ažurirala za ovu godinu čak četiri svoja modela: Sandero, Sandero Stepway, Jogger i Logan. Dakle, ova 4 modela iskorištavaju prednost obveznog prijelaza na regulatornu opremu GSR II kako bi potencijalnim kupcima donijeli malo noviteta i udobnosti nadogradnjom dizajna i sadržaja proizvoda.
Sada smo na svom testu imali Sandero Journey 1.0 TCe 90. Recimo i to kako razina opreme Journey odražava Extreme opremu modela Sandero Stepway, s krovnom shark antenom, aluminijskim 16-colnim naplatcima Randia s dijamantnom završnom obradom, pragovima vrata, podnim prostirkama i nizom standardne opreme: hands-free kartica, kontrola klime, stražnja kamera, pregrada za prtljažnik i uklonjivi držač za pametni telefon. No bilo je tu i drugih detalja koje ćemo pobrojiti u nastavku ovog teksta.
Vanjski dizajn, struktura i dimenzije
Sandero koji smo imali na testu krase u potpunosti promijenjeni i modernizirni vanjski detalji za razliku od modela Sandero koji smo upoznali na premijeri treće generacije početkom 2021. godine. Sukladno promjeni korporativnog identiteta marke Dacia 2022. novi Sandero sad ima atraktivnu prednju masku s novim logom, dok straga umjesto starog amblema stoje upečatljiva slova marke 'DACIA', a i ime 'Sandero' je nešto niže postavljen na stražnja vrata. Naravno, tu je i gore spomenuta krovna antena u obliku peraje morskog psa. Kvake s u boji karoserije, a retrovizori u Jorney razini opreme sive Megalith boje.
Kako je sve što se tiče osobnog doživljaja dizajna nekog automobila svodi ipak samo na osobni, dovoljno je baciti pogled na treću generaciju Sandera iz 2021. Napredak je, makar i s ova tri upečatljiva detalja očit i tu nema nikakve dvojbe. Dodajmo ovome i nove naplatke, kao i nove boje, i imamo potpuno moderno dizajniran gradski automobil B- segmenta.
Prednja i stražnja svjetla ostaju ista kao i na modelu treće generacije s početka 2021. godine. Moderan LED svjetlosni potpis u obliku slova 'Y', daje Sanderu snažan identitet. Prednji ECO LED farovi, koji se automatski pale (u položaju ručice AUTO), nude se kao standardni na svim razinama opreme. Oni, prema Daciji, povećavaju noćnu vidljivost tako što povećavaju duljinu snopa zraka za 37 posto (110 m) i širinu za 9 posto (24 m) u usporedbi s halogenim kratkim svjetlima prethodne verzije Sandero. Tu su i LED svjetla za maglu sprijeda.
Svojim ramenima i naznačenim lukovima kotača, Sandero treće generacije odiše snažnom osobnošću i čvrstinom. Ipak, cjelokupne linije su glađe u odnosu na 2. generaciju, s kosim vjetrobranskim staklom, nižim krovom (za 1 cm) i tekućom linijom krova s radio antenom na kraju. Razmak od tla je 162 mm, a opet se novi Sandero osjeća niže u odnosu na 2. generaciju i uzemljenije sa širim tragovima kotača (sprijeda 1532,6 mm, straga 1518,6 mm) koji su postavljeni u ravnini s lukovima kotača.
Sandero treće generacije (i Sandero Stepway te Logan) bili su prvi Dacia modeli koji koriste Alijansinu CMF-B modularnu platformu, prešavši tako s Dacijine M0 platforme. Ova nova struktura Sandera nudi vrhunsku čvrstoću i krutost, povećavajući zaštitu u slučaju sudara – što danas itekako igra bitnu ulogu pri odabiru nekog modela. Konstrukcija je ojačana u motornom prostoru (potpuno novi nosači i nosači u donjoj konstrukciji) i putničkom prostoru.
Vanjske dimenzije Sandera su sljedeće: duljina 4088 mm, širina 1848 mm bez retrovizora, širina s otvorenim retrovizorima 2007 mm, visina 1499 mm, međuosovinski razmak 2604 mm. Krug okretanja je 10,53 m. Dakle, nema nikakvih promjena u odnosu na izvornu 3. generaciju Sandera.
Što se prtljažnika tiče Sandero ima obujam od 328 dm³ (VDA) ili 410 l, a kad se preklope nasloni stražnjih sjedala (u omjeru 1/3-2/3) raste do 1108 dm³ (VDA) ili 1455 l. Obujam prtljažnog prostora ispod dvostrukog poda je 78 dm³. Težina našeg modela je od 1052-1072 kg, a može vuči prikolicu težine 1100 kg (kočena) ili 560-570 kg (nekočena).
Što se kotača tiče, naša testna verzija je imala za Journey razinu opreme standardne, atraktivne 16-colne (promjer 41 cm) aluminijske naplatke RANDIA, s izvrsnim ljetnim gumama Continental EcoContact 6 dimenzija 195/55R16. Umjesto rezervnog kotača smo imali set za popravak eventualno oštećene gume, no spomenimo i kako je moguće doplatiti rezervni kotač u svim razinama opreme Sandera.
Našu testnu verziju krasi dojmljiva doplatna Oxide zelena metalik boja.
Unutrašnjost
Već smo na hrvatskoj premijeri rekli da je novi Sandero napredovao kvalitetom u svim smjerovima, a to se odnosi i na uređenje interijera kabine. Ovo je jako pristojno i lijepo uređen dizajn putničkog prostora: veća kvaliteta zaslona, materijali, obloga, montaža, ergonomija i dodavanje novih značajki. Standardne značajke uključuju praktičan držač za pametni telefon (koji se može ukloniti, ovisno o verziji), zaslon računala, upravljač s ograničenjem brzine i tempomatom te automatsko aktiviranje farova u svim razinama opreme.
Što se tiče vozačkog instrumenta vidi se odmak u odnosu na stariju generaciju, iako se radi o kombi-instumentu sastavljenom od dva moderno oblikovana analogna kružna brojača okretaja motora i brzine, uz središnje postavljeni informacijski 3,5-inčni crno-bijeli LCD zaslon, u TFT tehnologiji. Ovaj potonji pruža korisne informacije, poput npr. ukupne prijeđene kilometraže vozila, ali i odsječak putne kilometraže. Iako ovaj LCD zaslon nije u boji, ali i monokromatska grafika posve je zadovoljavajuće razine. Iznutra se na ploči s instrumentima nalazi umetak umotan u tkaninu.
Multimedijski sustav: Tri sustava koji zadovoljavaju sve potrebe
Novi Sandero (kao i Sandero Stepway) nudi tri različita multimedijska sustava: Media Control, Media Display i Media Nav. Uz Media Control (razina opreme Essential), pametni telefoni mogu se postaviti na pametnu uklonjivu potporu za pametni telefon ispred vozača kako bi postali novi multimedijski sustav putem nove besplatne aplikacije 'Dacia Media Control' i Bluetooth ili USB veze. Sustav omogućuje jednostavan pristup radiju, glazbi, pozivima, porukama, satelitskim navigacijskim aplikacijama i mnogim drugim značajkama poput Siri i Android prepoznavanja glasa. Komandne kontrole su na dohvat ruke bilo na upravljaču (za radio) ili iza njega (sat nav) kako bi se osigurala sigurnija vožnja. Bez pametnog telefona povezanog na Media Control, radio i reprodukcija datoteka putem USB priključka su dostupni.
Oprema uključuje dva zvučnika, Bluetooth i USB vezu te gore opisani 3,5-inčni TFT digitalni zaslon između brojčanika, na kojem su prikazane i postavke radija. Uz Media Display (koji dolazi u opremi razine Expression konzola ima veliki i moderan 8-inčni zaslon osjetljiv na dodir praktično smješten na vrhu. Putnički prostor opremljen je s četiri zvučnika. Zaslon je blago nagnut prema vozaču radi veće vidljivosti i ergonomije. Dizajn je elegantan, a intuitivno sučelje jednostavno za upotrebu kompatibilno je s Bluetoothom i Android Auto i Apple CarPlay sustavima za pametne telefone. Nova oznaka 'car' (automobil) omogućuje pristup određenim ADAS postavkama.
Mi smo imali doplatni multimedijski sustav Media Nav dijagonale 20 cm (8") sa zaslonom na dodir s funkcijama navigacije i bežičnim povezivanjem za Apple CarPlay i Android Auto. Ozvučenje sada ima najmanje šest zvučnika. Mi smo u testnom modelu imali navigacijske karte Adriatik regije, s internetskom vezom, Radio DAB, Bluetooth, USB s opcijom handsfree i komandama na upravljaču.
Dizajn i oblik prednjih sjedala je s 3. generacijom vidno napredovao i ona pružaju dodatnu udobnost i potporu, uključujući naslone za glavu podesive po visini. Da bi pronašli najbolji mogući položaj za vožnju, vozači mogu prilagoditi visinu svog sjedala (+/- 35 mm), visinu i dubinu upravljača (+/- 2,1° i +/- 25 mm). Doplatni Paket Udobnost, u našem slučaju, donosi zatvorenu središnju konzolu za odlaganje s naslonom za ruke, ali i automatsku parkirnu kočnicu smještenu iza ručice mjenjača.
Što se dizajna kola volana tiče, sada ima moderan natpis 'DACIA'. Potpuno električni servo upravljač nudi veću udobnost vožnje, posebno za vrijeme tijesnog manevriranja i parkiranja (Dacia navodi podatak o 36 posto manje napora nego prethodni Sandero). Upravljač je podesiv po visini i dubini.
Presvlake sjedala u našem testnom Sanderu su dojmljivog dizajna u kombinaciji crna/siva, što se dobro slaže s crnom bojom unutrašnjosti kabine.
Kad je riječ o udobnosti putnika, novi Sandero nudi tri stražnja sjedala koja mogu primiti po tri odrasle osobe, iako naravno osoba u sredini možda i neće imati svoju udobnost kao na susjedna dva sjedala. I opet, treba reći da ne treba očekivati čuda, jer je riječ o kompaktnom gradskom automobilu B segmenta.
Treba reći i da kabina Sandera udovoljava standardima prostranosti gornjeg segmenta tržišta, pogotovo jer nudi najviše prostora za noge stražnjih putnika s dodatnih 42 mm u odnosu na 2. generaciju. Kapacitet prostora za pohranu stvari može doseći 21 litru (porast od 2,5 l) s prostorom za odlaganje ispod središnjeg naslona za ruke volumena 1,4 l, na prednjim i stražnjim vratima i na stražnjem dijelu prednjih sjedala.
Tu je i automatski klima-uređaj s digitalnim zaslonom, grijanim prednjim sjedalima (od travnja 2021.), handsfree karticom s daljinskim otvaranjem prtljažnika, kamerom za vožnju unatrag, prednjim i stražnjim parkirnim senzorima te automatskim brisačima vjetrobrana koji su dostupni kao standardna značajka (ili opcija ovisno o tržištu).
Novi praktični priručnik
Nakon uklanjanja svih kromiranih detalja i životinjske kože, napori za smanjenjem količine papira pojačavaju se s modelima 2024. Kratki vodič na 32 stranice opisuje sve najnovije glavne značajke automobila i dodaje tradicionalnom korisničkom priručniku za vlasnike (~400 stranica). Korisnici mogu jednostavno pristupiti detaljnim digitalnim verzijama putem QR koda ispisanog u korisničkom priručniku ili putem aplikacije My Dacia. Papirnatu verziju detaljnog vodiča moguće je naručiti i preko Dacia mreže.
Sustavi za pomoć vozaču (ADAS)
Uz modularnu platformu CMF i inovativni elektronički dizajn, Sandero treće generacije koristi najnovije sustave pomoći vozaču (ADAS) i sigurnosne značajke. Tako pored ograničenja brzine i najnovijeg ESP-a kao standardne značajke i prekidača za upravljanje tempomatom na volanu, novi Sandero ima i najmodernije sustave pomoći vozaču: Pomoć pri kočenju u nuždi, Upozorenje na mrtvi kut, Pomoć pri parkiranju, Pomoć pri kretanju uzbrdo.
Senzori pritiska na vratima i akcelerometar mogu otkriti rane bočne udare, omogućujući brzo napuhavanje zavjese i bočnih zračnih jastuka, štiteći abdomen, prsa i glavu. Sandero uključuje i sljedeće standardne značajke: šest zračnih jastuka, ograničivače opterećenja sigurnosnih pojaseva, zatezače prednjih i stražnjih sigurnosnih pojaseva i sustav poziva u nuždi (SOS gumb smješten uz svjetlo na stropu). Osim toga, poboljšan je strukturni okvir novih prednjih sjedala, a za bolju zaštitu ugrađeni su nasloni za glavu protiv povratnog udara glave.
Mi smo tako imali sljedeće: Automatsko aktiviranje svjetala upozorenja u slučaju sudara ili naglog kočenja; Automatsko paljenje svjetala; Centralno zaključavanje s daljinskim upravljanjem; Regulator i ograničivač brzine; Ručno zatamnjenje unutarnjeg osvrtnog ogledala; Samozaključavanje vozila u vožnji; Sigurnosni pojasevi su sa zatezačem i ograničivačem zatezne sile; Sjedala s Isofix pričvršćivanjem; Indirektni sustav kontrole tlaka u gumama; Sustav protiv blokiranja kotača (ABS); Sustav Stop&Start; Sustav za nadzor stabilnosti vozila (ESP); Sustav za pomoć pri kretanju na uzbrdici (HSA); Sustav za poziv u nuždi; Sustav za upozorenje prije frontalnog sudara; Tritočkovni sigurnosni pojas u sredini straga; Upozoritelj za nezakopčane sigurnosne pojaseve (na svim sjedalima); Električno podesiva i grijana vanjska osvrtna ogledala; Zaštita kočionih diskova od stranih čestica; Funkcija ECO načina vožnje; Automatsko kočenje u nuždi s prepoznavanjem pješaka i biciklista; Sustav za održavanje vozila u prometnoj traci - LKA + LDW Sustav kontrole umora i nepažnje vozača; Kamera za vožnju unatrag; Prednji i stražnji sustav pomoći pri parkiranju; Sustav upozorenja za mrtvi kut.
Novost za 2024. je gumb na nadzornoj ploči 'My Safety' koji omogućuje vozačima da deaktiviraju određene ADAS tijekom vožnje i svaki put kada se automobil pokrene.
Osim toga, cijeli asortiman ima naljepnicu Rescue QR Code koja je jasno vidljiva na vjetrobranskom i stražnjem staklu. Kada se skenira besplatnom namjenskom aplikacijom, omogućuje pristup Dacijinoj knjižici s informacijama o spašavanju. To vatrogascima daje sve informacije koje su im potrebne za sigurno i brzo reagiranje na hitan slučaj, štedeći dragocjene minute.
Pogonski sklop 1.0 TCe 90
Sandero kod nas dolazi s dvije verzije pogonskih sklopova: benzinskim TCe 90 i dvogorivnim TCe 100 ECO-G. Ovi su motori usklađeni sa Euro 6d-Full standardom koji je stupio na snagu 1. siječnja 2021. godine. I oba dolaze s 5-brzinskim ručnim mjenjačem.
Mi smo u našem testnom modelu imali TCe 90, a radi se o trocilindričnom benzinskom turbo motoru obujma 999 cm³ snage 91 KS (67 kW), najvećeg okretnog momenta 160 Nm pri 2100-3750 okr./min. Ovaj motor je uparen s 5-brzinskim ručnim mjenjačem, a ubrzanje ovog modela od 0 do 100 km/h je 11,7 sekundi, dok mu je krajnja brzina 175 km/h. Što se potrošnje tiče Dacia navodi podatak od 5,2-5,3 l/100 km u mješovitoj vožnji (WLTP), a emisija CO₂ u mješovitim uvjetima mu je 118-120 g/km (WLTP).
Ručica mjenjača je kratka i praktična te odgovara onoj iz Renaulta Clija, a osim toga rekli smo i prije kako je i završna obrada podignuta na višu razinu, pa nema izraženijih rubova koji bi smetali ruci prilikom mijenjanja brzina.
Stop & Start sustav dostupan je i na našem testnom modelu. Isključivanje motora kad se automobil zaustavi, bilo korištenjem papučice kočnice s automatskim mjenjačem ili prebacivanjem u neutralni položaj s ručnim mjenjačem, sprječava ispuštanje onečišćujućih tvari, vibracije i buku. Motor se gotovo trenutno pokreće. Stop & Start može se onemogućiti ručno pomoću gumba na sredini nadzorne ploče.
I snaga našeg motora je sasvim dovoljna, jer ipak se radi o jednom gradskom automobilu. Ipak, krajnja brzina od 177 km/h dovoljno nudi brzine i za bržu vožnju autocestom, čak u Njemačkoj gdje još uvijek uglavnom nema ograničenja maksimalne brzine.
Kako smo na našem vozilu imali vrlo kvalitetne i pouzdane gume dimenzija 195/55R16, koje uz prednji ovjes pseudo MacPherson s trokutastim ramenima, kao i stražnjim ovjesom u formi osovine u obliku slova H s programiranim deformiranjem i spiralnim oprugama, Sandero čine jako udobnim za vožnju.
Za kraj, što se cijena tiče, ulazna cijena Sandera Essential 1.0 TCe 90 i ručnim 5-brzinskim mjenjačem kreće od 14.900 eura. Slijedi model 1.0 ECO-G 100 bi-fuel motorom (benzin + UNP) i ručnim 5-brzinskim mjenjačem kreće od 15.500 eura. Razina opreme Expression kreće s modelom 1.0 TCe 90 i ručnim 5-brzinskim mjenjačem kreće od 16.000 eura, s 1.0 ECO-G 100 bi-fuel motorom (benzin + UNP) i ručnim 5-brzinskim mjenjačem kreće od 16.600 eura. Razina opreme Journey kreće od modela 1.0 TCe 90 i ručnim 5-brzinskim mjenjačem od 17.000 eura, a 1.0 ECO-G 100 bi-fuel motorom (benzin + UNP) i ručnim 5-brzinskim mjenjačem kreće od 17.600 eura.
Naš testni model Sandero Journey 1.0 TCe 90 sa svom dodatnom opremom stoji 18.350 eura (uključen PDV i PPMV). Ukoliko želite produljeno jamstvo u trajanju od 5 godina / 100.000 km to će vas stajati dodatnih 335 eura.