najveći u hrvatskoj

Splitski tehnološki park pokazao se kao pun pogodak, pogledajte što će se ondje još graditi

20.09.2024 u 09:42

Bionic
Reading

Nedavno otvoreni Tehnološki park na splitskom Dračevcu, sa svojih 17,5 tisuća četvornih metara najveći takav sadržaj u Hrvatskoj, počeo je primati svoje prve korisnike: u njega se upravo useljava petnaestak 'startupova', a idućeg mjeseca popunit će se svi uredi trenutno dostupni za najam. Već je rezerviran i najveći dio ureda koji se nalaze u 'roh-bau' stanju, a bit će uređeni do svibnja iduće godine

'Interes je zbilja velik i zbog toga smo privremeno zatvorili javni poziv da bismo ocijenili prijave i izradili rang-listu. U samo petnaestak dana zapravo je popunjeno više od 70 posto ukupnog kapaciteta Tehnološkog parka', otkriva za tportal Goran Batinić, direktor Razvojne agencije RaSt.

Pojednostavljeno, na ovoj lokaciji negdje u svibnju iduće godine bit će ukupno zaposleno oko tisuću ljudi u tvrtkama mikro, male i srednje veličine - i to isključivo iz IT sektora, jer su pravila najma kreirana tako da se preferira upravo njih. Osim uredskih prostora, na raspolaganju su im razni inkubatori, akceleratori i postakceleratori, brojni zajednički prostori i infrastruktura poput 3D laboratorija, a uskoro se uređuju restoran, kafići, fitnes centar, trgovina i dječji vrtić.

Na Dračevcu zapravo niče najveće hrvatsko IT središte, pravi mali digitalni grad, no radi se tek o početku znatno većeg i još ambicioznijeg projekta koji bi se u konačnici trebao prostirati na gotovo deset puta većoj površini. Nekadašnja vojarna na formalnom rubu grada Splita i njegovoj granici sa Solinom, a u stvarnosti u samom središtu šire splitske aglomeracije, pretvara se u jednu od najzanimljivijih prilika za investiranje.

Jer, suprotno uvriježenom dojmu, IT scena u ovom gradu iznenađujuće je živa i dinamična - no osim za nju, na ovom prostoru moglo bi se pronaći prostora za velike igrače. U idućim fazama, naime, predviđa se izgradnja više objekata poslovne namjene, proizvodnih hala i laboratorija, nebodera s hotelom - ali i izdvojenog dijela kompleksa u kojemu će se nalaziti sjedište i pogoni splitskog gradskog prijevoznika Prometa te gradske tvrtke Split parking, postaja Prometne policije, upravljački dio gradskog prometnog sustava i, ukratko, svi sadržaji vezani uz promet i njegovu kontrolu.

Dračevac
  • Dračevac
  • Dračevac
  • Dračevac
  • Dračevac
  • Dračevac
    +7
Dračevac Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Grad Split

Tportal je doznao da je u splitskoj gradskoj upravi formiran poseban tim sa zadatkom daljnjeg razvoja projekta Dračevac: dio tima bavi se urbanističkim planom koji bi nakon višegodišnjih poteškoća trebao biti usvojen do kraja godine te pristupnim prometnicama, posebno budućom Lovrinačkom ulicom, koja se spaja direktno na ovu zonu. Drugi dio tima ima zadatak raditi na nastavku gradnje samog Tehnološkog parka, nakon što je u upotrebu stavljena njegova centralna zgrada, a treći se bavi isključivo spomenutim prometnim centrom.

Najambiciozniji u državi

'Dračevac je svakako najambiciozniji projekt ovog tipa u državi, uvjerljivo je najveći, ali nema nikakvog razloga da ne bude realiziran onako kako je zamišljen prije više godina. Velikih prepreka nema, pa ni financije vjerojatno neće predstavljati nepremostiv problem', uvjeren je jedan od sugovornika tportala iz splitske gradske uprave.

Tehnološki centar za početak će se širiti na nove dvije zgrade - jednu koja je svojim gabaritima jednaka postojećoj i s njom zatvara blok, a u podzemlju će imati garažu, te drugu zgradu, pogodnu za proizvodni pogon, laboratorij i slične sadržaje. Za dva objekta veličine preko 30 tisuća četvornih metara riješeno je vlasništvo nad zemljištem, izrađen je idejni projekt i izdana lokacijska dozvola.

'Za početak gradnje treba još riješiti prometnu infrastrukturu zone s instalacijama, a nakon skorog usvajanja urbanističkog plana to će biti relativno jednostavan, doduše ne i jeftin posao. Sada treba razraditi tko će biti investitor - moguće sam Split, a moguće i da se formira neka vrsta partnerstva sa zainteresiranim većim tvrtkama iz ovog sektora', objašnjava za tportal direktor RaSt-a Batinić.

Vrijednost budućeg prometnog centra pak procjenjuje se na čak 100 milijuna eura, a do konca ove godine bit će izrađen njegov idejni projekt - odnosno projekt star nekoliko godina prilagodit će se novim potrebama Prometa, Splita, MUP-a i ostalih aktera. Paralelno će se izrađivati studija predizvodljivosti kojom će se definirati modeli financiranja; predviđa se da će ono biti mješovito, od kreditnog zaduženja preko europskih fondova do državnog proračuna, koji ima rezervirana sredstva upravo za ovakve projekte.

Radi se o vrlo složenom procesu, no već negdje za godinu dana, procjenjuje se, mogao bi se raspisati design & build natječaj za gradnju splitskog prometnog centra.

Tportal donosi njegovo idejno rješenje koje je prije nekoliko godina izradio arhitekt Dario Gabrić, a koje će se u idućih nekoliko mjeseci prilagoditi novim potrebama - no koncept ostaje gotovo jednak. Ključan sadržaj jest garaža splitskog javnog prijevoznika Prometa te bi se on preselio na ovu lokaciju iz sadašnjih pogona u Kopilici.

Ondje bi se, znatno bliže centru grada, oslobodilo veliko i vrijedno zemljište koje je u svim dugoročnim planovima splitske gradske uprave namijenjeno za stanovanje i društvene sadržaje i čija bi vrijednost velikim dijelom mogla pokriti investiciju na Dračevcu.

Buduće zgrade Prometne policije i sustava za upravljanje gradskim prometom zbog svojih specifičnih zahtjeva bile bi samostojeće, a na sve bi se nadovezala golema solarna elektrana snage čak 3,5 do četiri megavata.

Nedavno otvaranje Tehnološkog centra na Dračevcu, dakle, bilo je tek početak ozbiljnog oživljavanja i revitalizacije zapuštene bivše vojarne - u kojoj će brojka tvrtki i njihovih zaposlenih očito eksponencijalno rasti.

I do koje će, kako stvari stoje, voziti ama baš svaki splitski gradski autobus.